BiełAZ 75710 – Białoruski olbrzym stworzony do ciężkiej pracy.

Białoruski BiełAZ 75710 to bez wątpienia na chwilę obecną największe wozidło sztywno-ramowe (wywrotka tylnozsypowa) produkowane w Białoruskich Zakładach Samochodowych, wykorzystywane głównie w kopalniach odkrywkowych.

Czym jest BiełAZ 75710 i jaką posiada moc ?

Ten olbrzym na kołach produkowany u naszych wschodnich sąsiadów może zabrać na pokład rekordowe 450 ton urobku. Imponująca jest także jego moc. Wyposażony został w dwa 16-cylindrowe silniki Diesla o pojemności 65l każdy, które razem generują moc 3382 kW (4600 KM). Warto podkreślić, że nie jest to rozwiązanie klasyczne, które znamy z poruszających się po naszych ulicach pojazdów – w tym przypadku układ napędowy rozwiązano podobnie jak w lokomotywach. Jednostki spalinowe napędzają silniki elektryczne i to one wprawiają kolosa w ruch (1630 kW każdy).

BiełAZ 75710 – jaki ma apetyt na paliwo?

Ta bestia która uznana jest za największą na świecie spala średnio 560 litrów paliwa w godzinę. Ponieważ w tym przypadku spalanie się nie liczy na km, tylko g/t.km. Więc jak widać paliwo spalane jest w ilościach hurtowych, dwa zbiorniki mają łączną pojemność ponad 5,5 tysiąca litrów. A co do prędkości bez załadunku, 360-tonowa bestia może jechać 64 km/h. Tak duże spalanie paliwa jest także spowodowane ogromnymi wymiarami BieŁAZa 75710 – 20,6 metra długości, 9,87 metra szerokości i 8,16 wysokości. Maksymalna masa z maksymalnym ładunkiem to oszałamiające 810 ton (sama opona waży 5,8 tony).

BiełAZ 75710 jaka jest jego cena?

Niestety za takiego giganta trzeba też słono zapłacić, bez dodatkowych funkcji i ze standardowym wyposażeniem cena może przekroczyć granicę 5 milionów dolarów. Za same opony tej ciężarówki trzeba zapłacić około 160.000 euro.

Czym jest wozidło sztywno-ramowe?

To tak zwana wywrotka przystosowana do transportu bardzo dużych ilości sypkiego materiału w bardzo trudnych warunkach terenowych, gdzie standardowe pojazdy ciężarowe nie miały by najprawdopodobniej szans poruszania się po tak trudnym terenie.

Działalność Białoruskiej Fabryki Samochodowej.

Powstanie samej fabryki przypada na początek 1948 roku. Po upadku Związku Radzieckiego (ZSRR), przedsiębiorstwo zostało zmuszone dostosować się do zmieniającego się otoczenia gospodarczego. Żeby przetrwać musiało poszerzyć swoją linię produktów rozpoczęto produkować nowe produkty dla budownictwa drogowego i produkcji przemysłu metalurgicznego. Pojazdy BiełAZ zyskały dobrą reputację głównie w Wietnamie oraz Afryce Północnej. Warto podkreślić że wytwarzany w fabryce sprzęt jest zgodny z międzynarodową normą ISO 9001.