Czy jeden okręt mógł wstrząsnąć całą flotą największego imperium morskiego tamtych czasów? Tak właśnie było w przypadku Bismarcka, niemieckiego superpancernika, którego siła ognia i burzliwy los do dziś budzą podziw i fascynację. Czy Bismarck naprawdę był niepokonany, czy jego zatonięcie było nieuniknione? Dziś przyjrzymy się tej historii bliżej.
Narodziny Morskiego Giganta
Zbudowany w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu, Bismarck był jednym z największych pancerników, jakie kiedykolwiek zbudowano. Zwodowany w 1939 roku, ten gigantyczny okręt miał 251 metrów długości i wyporność około 50 000 ton. Był symbolem potęgi i ambicji III Rzeszy na morzach. Bismarck nie tylko imponował rozmiarami, ale także swoją prędkością – potrafił rozwijać prędkość do 30 węzłów (około 55 km/h), co czyniło go jednym z najszybszych pancerników na świecie.
Galeria
Dane Techniczne:
Wymiary i Masa
- Długość: 251 metrów
- Szerokość: 36 metrów
- Zanurzenie: 10,2 metra
- Wyporność: 41 700 ton (standardowa), około 50 000 ton (pełna)
Napęd
- Typ napędu: Turbiny parowe z napędem elektrycznym
- Moc: 150 170 KM (110 300 kW)
- Prędkość maksymalna: 30,1 węzła (około 55,7 km/h)
- Zasięg: 8 870 mil morskich (16 430 km) przy prędkości 19 węzłów (35 km/h)
- Paliwo: Olej napędowy
Uzbrojenie
- Główne działa: 8 dział kalibru 380 mm SK C/34 (4 wieże dwudziałowe)
- Działa średniego kalibru: 12 dział kalibru 150 mm L/55
- Działa przeciwlotnicze: 16 dział kalibru 105 mm L/65, 16 dział kalibru 37 mm L/83, 12 dział kalibru 20 mm C/38
- Torpedy: Brak
Pancerz
- Pancerz burtowy: 320 mm
- Pancerz pokładowy: 100-120 mm
- Pancerz wież artyleryjskich: 360 mm (czoło wieży)
- Pancerz barbet: 340 mm
- Pancerz komory amunicyjnej: 220-340 mm
- Pancerz wieży dowodzenia: 220-360 mm
Systemy radarowe i kierowania ogniem
- Radar: FuMO 23 (do wykrywania celów nawodnych)
- Systemy kierowania ogniem: Centralny system artyleryjski, wyposażony w dalmierze optyczne i elektromechaniczne
Załoga
- Liczebność załogi: Około 2 200 oficerów i marynarzy
Inne
- Samoloty: 4 samoloty rozpoznawcze Arado Ar 196 (startujące z katapulty)
- Pływające bomby lotnicze: Brak
Te dane techniczne ukazują Bismarcka jako zaawansowany technologicznie okręt, który reprezentował szczyt możliwości niemieckiej inżynierii morskiej w czasie II wojny światowej.
Kaliber, Który Budził Strach
Główne uzbrojenie Bismarcka stanowiło osiem dział kalibru 380 mm SK C/34, rozmieszczonych w czterech dwudziałowych wieżach. Te gigantyczne działa mogły wystrzeliwać pociski ważące do 800 kg na odległość ponad 36 kilometrów. Były to jedne z najpotężniejszych dział, jakie kiedykolwiek zainstalowano na okręcie wojennym, co czyniło Bismarcka śmiertelnie niebezpiecznym przeciwnikiem dla każdego wroga.
Jego siła ognia była niezwykle skuteczna, czego dowodem było zatopienie HMS Hood, dumy brytyjskiej floty, podczas bitwy na Morzu Duńskim w maju 1941 roku. Jeden precyzyjny salwa z dział Bismarcka doprowadziła do eksplozji magazynu amunicji Hooda, co praktycznie rozerwało brytyjski okręt na pół. To wydarzenie zszokowało brytyjską opinię publiczną i spowodowało, że Royal Navy skoncentrowała wszystkie swoje siły na zniszczeniu Bismarcka.
Bitwa z Brytyjskim HMS Hood
Jednym z najbardziej pamiętnych i dramatycznych wydarzeń w historii pancernika Bismarck była bitwa z brytyjskim krążownikiem liniowym HMS Hood. To starcie, które miało miejsce 24 maja 1941 roku na Morzu Duńskim, stało się jednym z najważniejszych epizodów morskich w czasie II wojny światowej.
Tło Bitwy
Bismarck, będący w trakcie swojej pierwszej operacyjnej misji, znanej jako „operacja Rheinübung”, wraz z krążownikiem ciężkim Prinz Eugen, wyruszył na Atlantyk, aby przechwytywać alianckie konwoje z zaopatrzeniem płynące do Wielkiej Brytanii. Brytyjska flota, świadoma zagrożenia, jakie stanowił Bismarck, postanowiła natychmiast go odnaleźć i zniszczyć, zanim zdążyłby zadać większe straty.
HMS Hood był dumą Royal Navy, okrętem, który przez lata uchodził za najpotężniejszy na świecie. Zbudowany w latach 20. XX wieku, Hood był nazywany „Królową Mórz” i stał się symbolem brytyjskiej potęgi morskiej. W chwili wybuchu II wojny światowej Hood, choć już nieco przestarzały w porównaniu z nowymi pancernikami, wciąż był jednym z największych okrętów na morzach.
Przebieg Bitwy
Bitwa rozpoczęła się o świcie 24 maja 1941 roku, gdy brytyjska flota, złożona z HMS Hood i pancernika HMS Prince of Wales, nawiązała kontakt wzrokowy z Bismarckiem i Prinz Eugenem. Wkrótce obie strony rozpoczęły ostrzał. Hood jako pierwszy otworzył ogień, mierząc w Prinz Eugena, myląc go z Bismarckiem. Wkrótce jednak sytuacja została skorygowana, a Hood skoncentrował swój ostrzał na Bismarcku.
Starcie trwało zaledwie kilka minut, ale miało dramatyczny przebieg. Około godziny 6:00, po serii wymian ognia, Bismarck oddał decydującą salwę. Jeden z jego pocisków kalibru 380 mm trafił w magazyn amunicyjny HMS Hood. Eksplozja była tak potężna, że niemal rozerwała Hooda na pół, a okręt szybko zatonął. Z załogi liczącej 1 418 osób uratowały się tylko trzy osoby.
Pościg i Upadek
Po zatopieniu HMS Hood, Bismarck stał się celem numer jeden dla brytyjskiej floty. Rozpoczęła się jedna z najbardziej zaciętych pogoni w historii wojny morskiej. Przełomowym momentem było trafienie steru Bismarcka torpedą wystrzeloną przez brytyjski samolot Fairey Swordfish, co poważnie uszkodziło zdolność manewrowania okrętu. Niemiecki pancernik został unieruchomiony, co pozwoliło brytyjskim okrętom dogonić go i zaatakować.
27 maja 1941 roku Bismarck stanął do swojej ostatniej bitwy. Otoczony przez jednostki Royal Navy, został zasypany gradem pocisków, które ostatecznie doprowadziły do jego zatonięcia. Załoga, aby uniknąć przechwycenia przez wroga, sama zdetonowała okręt, co przyspieszyło jego koniec. W wyniku tej bitwy zginęło około 2 085 marynarzy z 2 200-osobowej załogi.
Gdzie Spoczywa Pancernik Bismarck?
Wrak pancernika Bismarck spoczywa na dnie Atlantyku, około 650 kilometrów na zachód od francuskiego portu Brest. Znajduje się na głębokości około 4 791 metrów (15 719 stóp). Okręt został odnaleziony 8 czerwca 1989 roku przez amerykańskiego oceanografa Roberta Ballarda, który wcześniej odkrył wrak Titanica.
Bismarck leży w pozycji odwróconej, czyli na dnie kadłubem do góry. To sugeruje, że podczas zatonięcia kadłub pancernika odwrócił się, co mogło być spowodowane gwałtownym zalaniem lub eksplozją w momencie, gdy okręt tonął. Wrak jest stosunkowo dobrze zachowany, biorąc pod uwagę czas, który spędził pod wodą, choć jest oczywiście w znacznym stopniu uszkodzony przez zniszczenia wojenne i długotrwałe oddziaływanie oceanu.
Wrak Bismarcka jest obecnie chroniony przez międzynarodowe prawo jako grobowiec wojenny, co oznacza, że wszelkie działania przy wraku, takie jak wydobywanie części czy eksploracja wewnętrzna, są zabronione bez odpowiednich zezwoleń.
Dziedzictwo i Legenda
Mimo że Bismarck miał bardzo krótką służbę na morzu, jego historia stała się jedną z najbardziej znanych opowieści o wojnie morskiej. Bismarck do dziś budzi podziw nie tylko ze względu na swoje imponujące uzbrojenie i rozmiary, ale także z powodu dramatycznych wydarzeń, które doprowadziły do jego zatonięcia. Okręt stał się symbolem niemieckiej potęgi morskiej, a także przestrogą, jak cienka jest granica między zwycięstwem a klęską.
Podsumowując jego historia jest przypomnieniem o nieprzewidywalności wojny i potędze, którą może przynieść, ale także odebrać. Do dziś, Bismarck pozostaje symbolem potęgi, która, choć imponująca, nie mogła uniknąć swojego przeznaczenia.
Ciekawostki:
Skąd pochodzi nazwa Bismarck?
Nadanie pancernikowi imienia Bismarcka miało symbolizować potęgę, siłę i determinację niemieckiej marynarki wojennej w czasach II wojny światowej, nawiązując do dziedzictwa politycznego Ottona von Bismarcka, który był jednym z najważniejszych polityków w historii Niemiec.
Co Udało Się Odkryć We Wraku Bismarcka?
Mimo że wrak Bismarcka jest w dużym stopniu zniszczony, wiele jego elementów, takich jak wieże dział, jest nadal w relatywnie dobrym stanie. Eksploracja dostarczyła cennych informacji na temat ostatnich chwil pancernika.
Jak długo okręt opadał na dno?
Dokładny czas, jaki zajęło pancernikowi Bismarck opadnięcie na dno Atlantyku, nie jest znany, ale szacuje się, że proces ten mógł trwać od 10 do 15 minut.
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
Największe łodzie podwodne w historii – Typhoon (941 Akuła). Odkryj fascynujące fakty, uzbrojenie, oraz rolę tych jednostek w zimnej wojnie. Wszystko, co musisz wiedzieć o tych radzieckich gigantach.