Bucyrus 495HR – Górnicza koparka linowa

Bucyrus 495HR to duża koparka linowa stworzona do wydobycia węgla i innych minerałów z kopalni odkrywkowych. Była produkowana przez Bucyrus International, która została przejęta przez Caterpillar Inc. w 2011 roku.

Czytaj dalej…

Icon of the Seas – największy wycieczkowiec świata.

Royal Caribbean, największy na świecie armator statków wycieczkowych, zaprezentował właśnie najbardziej zaawansowany technologicznie statek w swojej flocie. Icon of the Seas to nowoczesne cudo, które zawiera innowacje, jakich nigdy wcześniej nie widziano na statku wycieczkowym.

Icon of the Seas, został zwodowany w fińskiej stoczni Meyer Turku. I już wkrótce zyska miano największego statku wycieczkowego na świecie. Jego wymiary to ponad 365 metrów długości a jego wyporność to ponad 250 tys. ton. Wyposażony jest w 20 pokładów, które mogą pomieścić do 10 000 osób w tym 2805 pokoi. Załoga statku będzie liczyła ponad 2300 osób, które zadbają o to, aby wszyscy goście mogli cieszyć się karaibskimi wakacjami all inclusive.

Warto też wspomnieć gdy wspomniany wycieczkowiec wyruszy w swój pierwszy planowany rejs w styczniu 2024 roku, zdetronizuje Symphony of the Seas – który obecnie dzierży rekord największego liniowca pasażerskiego.

Icon of the Seas to statek wycieczkowy, który oferuje wiele udogodnień, zajęć i opcji rozrywki.

Statek wyposażony jest w 40 restauracji, siedem basenów oraz największy park wodny znajdujący się na statku wycieczkowym. Oprócz wymienionych atrakcji znajdziemy także kluby nocne, lodowisko i gęsto zadrzewione tereny parkowe. Jest on również wyposażony w antygrawitacyjną salę treningową, w której goście mogą unosić się w powietrzu podczas ćwiczeń.

Projekt statku zapewnia także gościom wiele możliwości oglądania oceanu pod każdym kątem. Na górnym pokładzie znajdują się okna i tarasy słoneczne zapewniające widok na ocean pod każdym kątem.

Icon of the Seas jest jednym z najbardziej przyjaznych środowisku statków na świecie.

Posiada politykę zerowego zrzutu ścieków i szarej wody, co oznacza, że wszystkie ścieki powstające na pokładzie są oczyszczane, następnie odprowadzane bez przedostawania się do morza.

Ponadto Icon of the Seas został zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej energooszczędny. Statek używa silników gazowych zamiast silników diesla i posiada wiele paneli słonecznych i turbin wiatrowych, które generują energię elektryczną.

Ten ekologiczny ruch to jeszcze jeden powód, dla którego Royal Caribbean International zyskał reputację jednej z najbardziej przyjaznych środowisku linii rejsowych.

Royal Caribbean International jest jedną z największych firm zajmujących się organizacją rejsów wycieczkowych na całym świecie.

Flota firmy obejmuje kilkadziesiąt statków, które odwiedzają różne porty na całym świecie, oferując swoim pasażerom wiele atrakcji i rozrywek. W ofercie Royal Caribbean są rejsy dla osób w różnym wieku i o różnych preferencjach, takie jak rejsy rodzinne, luksusowe rejsy dla par czy rejsy dla miłośników aktywności fizycznej

Wing Sail Mobility (WISAMO) – System żagli skrzydłowych od Michelin

Michelin to znana na całym świecie marka opon samochodowych. Ale mało kto wie że ta firma właśnie opracowała innowacyjny koncept, który nie ma nic wspólnego z tym tematem. Jest to projekt o nazwie Wing Sail Mobility (WISAMO) którego głównym celem jest zwiększenie wydajności ogromnych kontenerowców przewożących produkty przez oceany.

Czytaj dalej…

Wielozadaniowy wojskowy myśliwiec F-15EX Eagle II

F-15EX Eagle II, wcześniej znany jako F-15, to najnowsza groźna wysoko zaawansowana broń U.S. Air Force. Odrzutowiec został wyposażony w najnowszą technologię nowej generacji, która ma zapewnić lepszą przeżywalność załogi i przewagę nad siłami przeciwnika.

Najnowszy myśliwiec F-15EX Eagle II ma charakteryzować się udźwigiem do 13 381 kg. W zależności od charakteru powierzonej, misji odrzutowiec będzie można przystosować do przenoszenia do 12 pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze lub piętnaście klasy powietrze-ziemia a także w niedalekiej przyszłości nosicielem pocisków hipersonicznych, montowanych na węzłach umieszczonych pod kadłubem, skrzydłami i na końcach skrzydeł odrzutowca. 

Największym atutem F-15EX Eagle II jest z pewnością możliwość zwalczania celów przeciwnika na dystansie większym, niż jakikolwiek inne maszyny tego typu, służących w amerykańskich siłach lotniczych . Konstrukcja, nad którą prace rozpoczęto niemal pół wieku temu, może strzelać nawet dalej, niż F-22 Raptor czy najnowocześniejsze F-35.  Lecz jednak do publicznej wiadomości nie podano dokładnej wartości, ale zdaniem ekspertów jest to ponad 100 km.

Jak widać przyszłość formacji bojowej  samolotów USAF przeznaczonej do uzyskania przewagi w powietrzu może wyglądać w następujący sposób: operujące z przodu liczne i elastyczne F-35A i trudno wykrywalne, ciężkie NGAD, zapewniające im dodatkową ochronę i przewagę nad nieprzyjacielskimi samolotami 5. generacji. Za nimi zaś, poza strefami wykrywalności nieprzyjaciela, względnie bezpieczne F-15EX uzbrojone w duże i ciężkie, za to stosunkowo nieliczne (np. dwa lub cztery pod każdym samolotem) pociski dalekiego zasięgu.

Warto też pamiętać, że w przeciwieństwie do choćby Polski US Air Force nie da się traktować jako lotnictwa działającego lokalnie we w miarę jednolitych warunkach. Amerykanie działają na całym świecie, poszczególne samoloty spełniają różne zadania i zanim pojawi się następca kolejnej generacji, ich jednostki muszą zachować odpowiednie zdolności operacyjne, czego nie ułatwiają różne wymogi techniczne i logistyczne poszczególnych maszyn.

Chiński niewidzialny Dron GJ-11

Chińskiej produkcji bezzałogowy aparat latający GJ-11 to bez wątpienia ciekawy prototyp bojowego Drona na bazie AVIC Lijian, z całą masą dodatkowych możliwości. Jego pierwsza oficjalna prezentacja odbyła się 1 października 2019 roku w trakcie defilady z okazji 70-lecia proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej w Pekinie.

Dron napędzany jest pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym, który może osiągnąć maksymalną prędkość do 1000 km/h i pozwala na lot na dystanse do 4000 kilometrów. Wyróżnia go także duża, bo wynosząca aż 14 m rozpiętość skrzydeł w technologii stealth. Materiały informacje wskazują, że GJ-11 jest zdolny także do lotu z desantowych okrętów wojennych. Do tego mogą służyć do umiejscowienia wabików obok celu, zamiast go atakować gdy dron może nie mieć wystarczającej siły ognia do uszkodzenia lub zniszczenia większych obiektów. Co warto jeszcze podkreślić, na wyposażaniu sprzętu jest wysyłanie fali radiowych, mogących albo zagłuszać sygnał, albo być ukierunkowaną bronią energetyczną. Jak widać Chiński Dron GJ-11 ma charakter ściśle bojowy.

We wnętrzu kadłuba znajdują się dwie komory bombowe. W każdej z nich może znaleźć się pojedyncza bomba szybująca o masie 500 kg każda lub po dwie 100 kg bomby naprowadzane według satelitarnych współrzędnych.

Jak widać wizja Chińskich inżynierów i konstruktorów dronów bezzałogowych pokrywa się w dużym stopniu z tym, co tworzą Amerykanie. Jak wcześniej wspomnieliśmy, opisywany dron może służyć do lotów międzykontynentalnych – jego maksymalny zasięg wynosi ok. 4000 km, a prędkość dobija do 1000 km/h. Wybudowano co najmniej dwa latające prototypy, których nieoficjalne zdjęcia ukazywały się w środkach masowego przekazu.