Prelude FLNG - największa na świecie pływająca platforma

Prelude FLNG – największa na świecie pływająca platforma wydobywcza firmy Shell.

Prelude FLNG (Floating Liquefied Natural Gas) to z pewnością największa pływająca platforma wydobywcza na świecie należąca do firmy Shell, której głównym zadaniem jest pozyskiwać gaz z dna morskiego. Jej rozmiary są gigantyczne, a cena budowy zwala z nóg.

Zarówno Prelude, jak i podobne pływające platformy wydobywcze, to jednostki przeznaczone do stałego cumowania lub zakotwiczenia w miejscu wydobycia. Prelude jest wyposażony jedynie w tak zwane pędniki pozycjonujące, nie pozwalające mu się przemieścić samodzielnie na większe odległości. 

Shell stworzył prawdziwego dryfującego giganta.

Jednostka Prelude w czerwcu 2017 opuściła stocznię południowokoreańską Samsunga i tym samym rozpoczęto jej holowanie na pole Prelude u północnych wybrzeży Australii. Na miejsce zespół holowniczy dotarł 25 lipca 2017 po przebyciu trasy o długości 5 800 km, w którym przez następne 25 lat posłuży do wydobycia i skraplania gazu. Jednostka została zabezpieczona m.in. 16 linami cumowniczymi przytwierdzonymi do betonowych pali osadzonych w dnie morskim. Przy pracach cumowniczych pracowało łącznie ponad 1 500 osób.

Prelude będzie miała za zadanie produkować rocznie 5,3 mln ton surowca, w tym 3,6 mln ton LNG. Magazyny znajdujące się na FLNG mają pojemność 175 basenów olimpijskich, a w każdej godzinie swojej pracy platforma będzie pobierać 50 mln litrów zimnej wody z oceanu, która będzie miała na celu chłodzić wydobyty gaz. Przy projektowaniu tego giganta pracowało 600 inżynierów. Jak podaje Shell ma on wytrzymać nawet najbardziej ekstremalne sztormy.

Przewiduje się, że na polu Prelude instalacja pozostanie przez 20–25 lat, do wyczerpania złoża. Po tym czasie poddana zostanie koniecznym remontom i przebudowom a następnie ustawiona na innym polu. Jest to jednak droga konstrukcja bo koszt jej powstania wyniósł łącznie 10 mld dolarów.

Prelude FLNG – charakterystyka podstawowa:

  • długość całkowita – 488,80 m
  • długość między pionami – 473,60 m
  • szerokość konstrukcyjna – 74,00 m
  • zanurzenie – 20,03 m
  • wysokość boczna – 43,36
  • nośność – 394 330 t
  • wyporność – 651 812 t
  • masa jednostki pustej – 257 482
  • tonaż pojemnościowy brutto – 499 167
  • tonaż pojemnościowy netto – 149 750
  • skompensowana pojemność brutto (CGT) – 156 917

Poniżej obejrzymy cały proces opuszczania wybrzeży Korei Południowej przez Prelude:

Mercedes Vision AVTR - Samochód z przyszłości

Mercedes-Benz Vision AVTR – nowy rodzaj zespolenia człowieka, maszyny i przyrody

Od ponad pół wieku do Las Vegas na największe targi technologiczne na świecie przybywają fani nowych technologii i twórcy gadżetów. W tym roku nie jest inaczej. Mercedes zaprezentował koncept samochodu przyszłości, który nie dość, że zwraca uwagę swoim futurystycznym wyglądem, to ma stanowić nowy rodzaj zespolenia człowieka, maszyny i przyrody. Całość powstała dzięki współpracy koncernu z producentami filmu „Avatar”.

Czytaj dalej…