Ekspres Saharyjski – Transport kolejowy w Mauretanii

by Adam Krawiec

Ekspres Saharyjski, formalnie znany jako Pociąg Mauretański Narodowej Kompanii Przemysłowej i Górniczej (Mauritanian National Industrial and Mining Company, SNIM), to jedna z najdłuższych i najbardziej spektakularnych linii kolejowych na świecie. Przebiegający przez dziką i nieprzebytą Saharę, Ekspres Saharyjski jest nie tylko kluczowym elementem infrastruktury transportowej Mauretanii, ale także fascynującą atrakcją turystyczną.

Historia

W latach 60-tych XX wieku, Mauretania, która właśnie uzyskała niepodległość, rozpoczęła budowę Ekspresu Saharyjskiego w celu wykorzystania bogatych zasobów żelaza w regionie Zouerate. Projekt był gigantycznym przedsięwzięciem inżynieryjnym, wymagającym budowy linii kolejowej przechodzącej przez jedno z najbardziej niegościnnych środowisk na ziemi – Saharę.

Budowa Ekspresu Saharyjskiego była prowadzona przez Mauritanian National Industrial and Mining Company (SNIM). Ten monumentalny projekt trwał trzy lata, od 1960 do 1963 roku, i wymagał znacznych inwestycji finansowych. Prace były utrudnione przez ekstremalne warunki pustynne, w tym ekstremalne temperatury, silne wiatry i piaszczyste burze.

Ostatecznie, po latach ciężkiej pracy i inwestycji, Ekspres Saharyjski został ukończony i uruchomiony w 1963 roku. Od tamtej pory, pociąg jest nieodłącznym elementem mauretańskiej infrastruktury i gospodarki, przewożąc miliony ton rudy żelaza z kopalń w Zouerate do portu w Nouadhibou każdego roku.

Powstanie Ekspresu Saharyjskiego było kluczowym momentem w historii Mauretanii, umożliwiając wykorzystanie jej naturalnych zasobów i przyczyniając się do rozwoju kraju. Pomimo trudności, które napotkano podczas budowy, pociąg stał się symbolem mauretańskiej determinacji i innowacyjności.

Opis Trasy: Główne Stacje i Regiony

Trasa Mauretańskiej Kolei Żelaznej rozpoczyna się w porcie w Cansado, przechodząc przez Nouadhibou, potem przez Boulenoir, Agueijit, Inal, Tmeimitschatt, Ben Amira, Choum, Char, Tuadschil, Fderîck, Zouérat, do kopalni w Guelb El Rhein, M’Haoudat i kończąc się w kopalni Storanville.

W sumie trasa wynosi 735 km. Ciekawym faktem jest to, że od momentu zamknięcia Tunelu Choum, 5-kilometrowy odcinek linii kolejowej przebiega przez kontrolowany przez Front Polisario obszar Zachodniej Sahary. Linia kolejowa jest używana głównie do transportu rudy żelaza, ale ma również osobowe wagony pasażerskie, które są często wykorzystywane przez lokalne społeczności i turystów.

Jakie pociągi są używane na trasie Kolei Mauretańskiej

Pociągi używane na trasie Kolei Mauretańskiej są jednymi z najdłuższych i najcięższych na świecie, osiągając długość do 3 kilometrów. Składają się z 3 lub 4 lokomotyw diesel-elektrycznych EMD, 200-210 wagonów, z których każdy może przewieźć do 84 ton rudy żelaza, oraz 2-3 wagonów serwisowych. Łączny ruch na tej linii wynosi średnio 16,6 miliona ton rocznie​.

W październiku 2010 roku SNIM zamówił sześć lokomotyw EMD SD-70ACS, które zostały wyposażone w system filtracji impulsowej, ruchome pługi do piasku, system kontroli EM2000 i system wyświetlania FIRE, a także w podobne modyfikacje umożliwiające pracę w wysokich temperaturach.

Przed tym Kolej Mauretańska eksploatowała lokomotywy EMD SDL40-2 zbudowane w USA, które również miały specjalne modyfikacje umożliwiające pracę w zakurzonym i gorącym środowisku. Te lokomotywy zastąpiły dwadzieścia jeden lokomotyw MIFERNA Class CC, które zostały specjalnie wykonane we Francji, aby działać w tak trudnych warunkach​.

Znaczenie dla Mauretanii

Ekspres Saharyjski jest kluczowym elementem gospodarki Mauretanii. Transport rudy żelaza z kopalń do portu jest głównym źródłem dochodu dla SNIM i istotnym wkładem w PKB kraju. Pociąg zapewnia również ważne połączenie komunikacyjne dla odległych społeczności saharyjskich.

Turystyka

Pomimo swojej głównej roli jako środek transportu przemysłowego, Ekspres Saharyjski przyciąga również wielu turystów. Jazda pociągiem oferuje unikalne doświadczenie podróży przez Saharę, z niesamowitymi widokami na pustynię i nocne niebo. Wielu turystów korzysta z tej okazji, aby doświadczyć życia na Saharze z bliska.

Podsumowanie i Konkluzje

Ekspres Saharyjski, znany również jako Mauretańska Kolej Żelazna, to niesamowite osiągnięcie inżynieryjne i kluczowy element infrastruktury i gospodarki Mauretanii. Od czasu rozpoczęcia działalności w 1963 roku, przewozi miliony ton rudy żelaza rocznie z kopalń w Zouerate do portu w Nouadhibou, przyczyniając się do rozwoju kraju.

Kolej jest wyjątkowa nie tylko ze względu na swoje znaczenie gospodarcze, ale także ze względu na unikalną trasę, która przechodzi przez jedno z najbardziej surowych środowisk na ziemi – Saharę. Pomimo wyzwań związanych z eksploatacją w tak trudnych warunkach, Mauretańska Kolej Żelazna korzysta z specjalnie zaprojektowanych i modyfikowanych lokomotyw, które są w stanie przewozić ogromne ładunki na długie dystanse.

Dla podróżników, jazda Ekspresem Saharyjskim to niepowtarzalne doświadczenie, dające możliwość zobaczenia niesamowitych krajobrazów Sahary i zrozumienia skali przemysłu górniczego w Mauretanii. Mimo że nie jest to typowa atrakcja turystyczna, zdobyła uznanie jako jedno z najbardziej niezapomnianych doświadczeń podróżniczych na świecie.

Podsumowując, Ekspres Saharyjski jest nie tylko ważnym elementem gospodarki i infrastruktury Mauretanii, ale także symbolem determinacji i innowacyjności tego kraju. Jego znaczenie dla lokalnych społeczności i kraju jako całości nie można przecenić, a jego niezwykła trasa i unikalne doświadczenia, jakie oferuje, czynią go jednym z najbardziej fascynujących elementów mauretańskiej kultury i historii.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments