Komatsu Haulage – autonomiczna wywrotka górnicza bez kabiny.

by Adam Krawiec

Firma Komatsu we współpracy z Rio Tinto rozpoczęły testy pierwszego na świecie autonomicznego wozidła nazywanego Autonomous Haulage Systems (AHS). Komatsu jest drugim na świecie po firmie Caterpillar pod względem wielkości producentem maszyn budowlanych i kopalnianych na świecie. Tym samym Inżynierowie Komatsu nieustanie pracują nad innowacyjnymi rozwiązaniami optymalizującymi pracę swoich maszyn, w tym gigantycznych ciężarówek używanych m.in. w kopalniach odkrywkowych. Teraz także takich, które do prawidłowej pracy nie potrzebują kierowcy.

Pojazd został pierwszy raz zaprezentowany na targach MINExpo International w Las Vegas w 2018 roku. Więc technologia, która jeszcze wczoraj wydawała się fantastyczna, dzięki śmiałym innowacyjnym projektom, już dziś nabiera realnych cech. A to dopiero początek…

Dane techniczne Komatsu Haulage

Pojazd posiada silnik o mocy 2700 KM ma 15 m długości i 8,5 m szerokości. Innovative Autonomus Haulage Vehicle (IAHV) nie ma także kabiny, dzięki temu ciężar ładunku jest lepiej rozłożony na wszystkie cztery koła, co przekłada się na poprawę trakcji i zwrotność samego pojazdu.

Maksymalna dopuszczalna ładowność wozidła to 230 ton urobku, który zostanie przetransportowany z maksymalną prędkością do 64 km/h. Firma Komatsu planuje wprowadzenie tego typu autonomicznych pojazdów do seryjnej produkcji już w niedalekiej przyszłości.

Czym jest tak zwane wozidło technologiczne?

Jest to rodzaj wywrotki, przeznaczonej do transportu dużych ilości materiałów sypkich w trudnych warunkach terenowych, niedostępnych dla standardowych samochodów ciężarowych, np. w kopalniach odkrywkowych. Ze względu na konstrukcję wozidła dzielimy na przegubowe oraz sztywnoramowe.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments