LeTourneau L-2350 nie bez powodu nazywana jest największą ładowarką kołową na świecie. Ta wyjątkowy pojazd od momentu powstania budzi podziw swoimi rozmiarami, osiągami i zdolnością do przenoszenia ładunków, których nie udźwignęłaby żadna inna ładowarka. W artykule przyglądamy się genezie, budowie i innowacjom, które uczyniły L-2350 absolutnym liderem w swojej klasie.
Historia i geneza:
Twórca i firma LeTourneau
Robert Gilmour LeTourneau (1888–1969) był amerykańskim wynalazcą i przedsiębiorcą, który znacząco przyczynił się do rozwoju maszyn ciężkich. Założył firmę LeTourneau Technologies, znaną z produkcji innowacyjnych urządzeń do robót ziemnych. Jego przedsiębiorstwo dostarczyło około 70% sprzętu do robót ziemnych używanego przez siły alianckie podczas II wojny światowej.
Potrzeba stworzenia dużej ładowarki
W miarę rozwoju przemysłu górniczego i wzrostu zapotrzebowania na surowce naturalne, konieczne stało się opracowanie maszyn zdolnych do efektywnego przenoszenia ogromnych ilości materiału. Tradycyjne ładowarki nie były w stanie sprostać tym wymaganiom, co skłoniło firmę LeTourneau do zaprojektowania L-2350 – największej ładowarki kołowej na świecie, zdolnej do jednorazowego transportu do 75 ton urobku.
Kluczowe daty i wydarzenia
- 1972: LeTourneau Inc. została przejęta przez Marathon Manufacturing Company.
- 1986: Firma przeszła pod zarząd Rowan Companies.
- 2011: Joy Global nabyła LeTourneau Technologies, a ładowarka L-2350 została przemianowana na P&H L-2350.
Youtube
Dane techniczne:
Silnik
- Szesnastocylindrowy silnik diesla o pojemności 65 litrów, dostępny w dwóch opcjach:
- Detroit Diesel Series 4000: Moc 2300 KM (1715 kW) przy 1900 obr./min.
- Cummins QSK 60: Moc 2300 KM (1715 kW) przy 1900 obr./min.
Wymiary
- Długość całkowita: 20,9 m
- Szerokość: 7,58 m
- Wysokość: 6,45 m
- Rozstaw osi: 7,87 m
- Prześwit: 0,46 m
Masa
- Masa operacyjna: 262 176 kg (578 000 funtów)
Pojemność zbiorników
- Zbiornik paliwa: 3975 litrów
- Układ hydrauliczny: 1446 litrów
- Układ chłodzenia: 492 litry
- Skrzynia biegów: 27 litrów
- Przedni most/dyferencjał: 95 litrów
- Tylny most/dyferencjał: 95 litrów
Zastosowanie:
L-2350 jest przystosowana do pracy w ekstremalnych warunkach środowiskowych, typowych dla kopalni odkrywkowych. Jej konstrukcja umożliwia efektywne operowanie na nierównym terenie, w obecności pyłu, błota oraz przy dużych wahaniach temperatur. Dzięki zaawansowanemu układowi napędowemu i hydraulice, ładowarka zapewnia precyzyjne manewrowanie oraz szybki załadunek i rozładunek materiałów, co jest kluczowe w operacjach wymagających wysokiej wydajności.
Miejsca najczęstszego użytkowania
LeTourneau L-2350 jest szeroko stosowana w kopalniach na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem regionów o intensywnej działalności górniczej:
- Australia: Kopalnie w regionie Pilbara w Zachodniej Australii, znane z wydobycia rudy żelaza, korzystają z L-2350 do efektywnego załadunku surowca na wozidła technologiczne.
- Stany Zjednoczone: Kopalnie węgla i miedzi w stanach takich jak Wyoming czy Arizona wykorzystują L-2350 do obsługi dużych ilości urobku, co przyczynia się do zwiększenia wydajności operacyjnej.
Dzięki swojej niezawodności i imponującym parametrom technicznym, LeTourneau L-2350 pozostaje niezastąpionym narzędziem w operacjach górniczych na całym świecie.
Ciekawostki i rekordy:
LeTourneau L-2350 jest uznawana za największą ładowarkę kołową na świecie, co potwierdza wpis w Księdze Rekordów Guinnessa.
Lecz aby lepiej zrozumieć ogrom ładowarki kołowej L-2350, poniżej podamy kilka przykładów:
- Pojemność łyżki: 40,52 m³, co pozwala na jednorazowy załadunek do 72,5 tony materiału.
- Długość: 20,9 m – to około czterokrotność długości standardowego samochodu osobowego.
- Szerokość: 7,58 m – co odpowiada szerokości trzech samochodów ustawionych obok siebie.
- Wysokość: 6,45 m – porównywalna z dwupiętrowym budynkiem.
Dodatkowo, same opony ładowarki mają średnicę około 4 m, co przewyższa wysokość większości samochodów osobowych.
Cena i dostępność ładowarki:
W 2012 roku orientacyjny koszt zakupu tej największej ładowarki kołowej wynosił około 1,5 miliona dolarów amerykańskich.
Przy obecnym kursie wymiany (1 USD ≈ 4,00 PLN), cena ta odpowiadałaby około 6 milionom złotych.
Należy jednak pamiętać, że ceny takich specjalistycznych maszyn mogą ulec zmianie w zależności od specyfikacji, dodatkowego wyposażenia oraz aktualnych warunków rynkowych. Ponadto, od 2011 roku firma Joy Global (obecnie część Komatsu Limited) przejęła LeTourneau Technologies, co mogło wpłynąć na dostępność i cenę modelu L-2350.
Ze względu na specjalistyczny charakter i ograniczoną produkcję, dostępność LeTourneau L-2350 jest ograniczona, a zakup wymaga bezpośredniego kontaktu z producentem lub autoryzowanymi dystrybutorami.
Podsumowując LeTourneau L-2350 jest maszyną wyjątkową pod każdym względem. Jej monumentalne rozmiary, zdolność do przenoszenia rekordowych ładunków oraz zaawansowana konstrukcja sprawiają, że pozostaje liderem w swojej klasie. Nie tylko ustanawia standardy dla innych maszyn ciężkich, ale także reprezentuje szczyt ludzkiej innowacyjności w projektowaniu sprzętu przeznaczonego do pracy w najtrudniejszych warunkach.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, zapraszamy do dalszej dyskusji i zgłębiania tematu:
- Podziel się swoimi przemyśleniami: Co sądzisz o rekordach ustanowionych przez L-2350? Jakie innowacje chciałbyś zobaczyć w przyszłych maszynach ciężkich? Napisz w komentarzach!
- Udostępnij artykuł w mediach społecznościowych: Pomóż innym odkryć fascynujący świat największych maszyn ciężkich na świecie.
- Przeczytaj więcej: Na naszym blogu znajdziesz inne artykuły o maszynach ciężkich, ich zastosowaniach i technologicznych innowacjach.
Nie przegap kolejnych wpisów – świat maszyn ciężkich czeka na odkrycie!
Warto też zobaczyć!
-
Poznaj szczegółową specyfikację techniczną ładowarki podziemnej Sandvik LH621i, która łączy w sobie moc, wydajność i innowacyjne technologie, zapewniając niezrównaną efektywność w najtrudniejszych warunkach pracy.