MSC Gülsün - obecnie największy kontenerowiec na świecie.

MSC Gülsün – obecnie największy kontenerowiec na świecie.

by Adam Krawiec

Pływający pod panamską banderą MSC Gülsün rozpoczął swój dziewiczy rejs dokładnie 8 lipca 2019 w chińskim Tiencin, następnie zacumował w Quingdao, Szanghaju i malezyjskim Tanjung Pelepas, gdzie pobił rekord przeładunku kontenerów, na jego pokład wówczas załadowano 19 574 kontenerów dwudziestostopowych.

MSC to rozwinięcie skrótu Mediterranean Shipping Company, jednego z największych armatorów na świecie. MSC Gülsün został zbudowany w stoczni Samsung Heavy Industries w Południowej Korei i pływa pod banderą Panamy. Budowa została zakończona w lipcu 2019r. Jednostka ma 399,9 m długości i 61,5 m szerokości. Dla porównania Empire State Building w Nowym Jorku ma 381 m wysokości, a paryska Wieża Eiffla mierzy 324 m. I jak zapewnia armator chce mieć do 2021 r. 11 kontenerowców tej klasy.

MSC Gülsün silnik napędu głównego.

Kontenerowiec wyposażony jest w silnik napędu głównego MAN D&T 11G95ME-C9.5 o mocy 66 650 kW. Co przekłada się na prędkość do 21 węzłów (mil morskich na godzinę, czyli 38 mk/h). W przypadku MSC Gülsün przewóz 1 tony ładunku na dystansie 1 mili morskiej przekłada się na 7,49 grama emisji CO₂.

MSC Gülsün ładowność kontenerowca.

Na pokład tego olbrzymiego kontenerowca można załadować dokładnie 23 756 kontenerów dwudziestostopowych (jest to standardowa miara pojemności frachtowców). Co czyni go obecnie pod względem ładowności największym kontenerowcem tego typu na świecie. Dla przykładu, taką ładowność może uzyskać kolejno: 14 tys. ciężarówek, 1,3 tys. samolotów lub czterdzieści składów PKP Cargo. Głównym zamieram budowy MSC Gülsün było znaczne przyspieszenie transportu towarów na trasie między Azją i Europą.

MSC Gülsün to jednostka bardzo nowoczesna i ekologiczna.

Dziób statku został tak zaprojektowany, aby zwiększyć efektywność energetyczną poprzez zmniejszenie oporu wody na kadłub kontenerowca. Wykorzystana do produkcji nowoczesna technika minimalizuje również opór wiatru, co przekłada się na zmniejszenie zużycia spalanego paliwa. Ponadto dana jednostka wyposażona została w hybrydowy system oczyszczania spalin.

Największy kontenerowiec na świece w Gadańsku.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk to obecnie największy pojedynczy terminal bałtycki. I jako jedyny posiada głębokowodne nabrzeże, co umożliwia przyjmowanie największych kontenerowców, jakie pływają po świecie. Tylko w ubiegłym roku w terminalu przeładowano łącznie niemal 20 mln ton towarów (ok. 20 proc. więcej niż w 2017 r.), co stanowiło ok. 40 proc. wszystkich przeładunków portowych w Gdańsku.

22 sierpnia 2019r. podczas postoju w Gdańsku na MSC Gulsun zostało przeładowanych 11 000 kontenerów (18 000 TEU). I tym samym była to największa regularna wymiana kontenerów w Europie.

Dotychczas największym kontenerowcem pod względem ładowności jaki odwiedził Trójmiasto, był OOCL Hong Kong o pojemności 21 413 TEU (kontenerów 20-stopowych) oraz długość blisko 400 m. Statek ma 399,9 m długości i 58,8 m szerokości. Zawinął do DCT w czerwcu 2017 roku. Z kolei w październiku 2017 roku do DCT zawinął gigantyczny kontenerowiec OOCL Germany. To siostrzana jednostka OOCL Hong Kong.

Subscribe
Powiadom o
guest

4 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments