Wärtsilä/Sulzer 14RT-flex96C

Największy slinik diesla na świecie.

Gdyby lista Siedmiu Cudów Świata wymagała aktualizacji, potężny kandydat czeka na swoje miejsce: największy i najmocniejszy silnik na świecie. Wärtsilä-Sulzer RTA96C-14 to technologiczny gigant, który swoją mocą i skalą dorównuje największym osiągnięciom starożytności. Zbudowany, aby napędzać najcięższe kontenerowce, ten silnik jest symbolem ludzkiej determinacji i innowacyjności.

Silnik RTA96C-14 jest rezultatem wieloletnich prac nad silnikami wysokoprężnymi, które firma Sulzer Brothers rozpoczęła w latach 50. XX wieku. Pierwszym krokiem był model RTA38, a w kolejnych dekadach rozwijano coraz potężniejsze wersje, takie jak RTA52, RTA62 i RTA72. W latach 70. po połączeniu Sulzer Brothers z Wärtsilä, powstała firma Wärtsilä-Sulzer, która kontynuowała te prace, prowadząc do stworzenia najmocniejszego silnika okrętowego na świecie – RTA96C-14.

Producent:

  • Wärtsilä: Fińska firma założona w 1834 roku, specjalizująca się w produkcji silników okrętowych, systemów napędowych i innych rozwiązań dla przemysłu morskiego.
  • Sulzer Brothers: Szwajcarska firma założona w 1834 roku, znana z produkcji silników wysokoprężnych, pomp i innych urządzeń przemysłowych.

Galeria

Dane Techniczne:

  • Typ: Dwusuwowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem
  • Producent: Wärtsilä (Finlandia)
  • Liczba cylindrów: 14
  • Średnica cylindra: 960 mm
  • Skok tłoka: 2500 mm
  • Pojemność skokowa jednego cylindra: 1820 dm³
  • Wysokość: 13,5 m
  • Długość: 27,3 m
  • Waga: 2300 ton
  • Moc: 109 000 KM (81,3 MW)
  • Zużycie paliwa: do 14 ton/godzinę

Wady:

  • Duże zużycie paliwa: Do 14 ton na godzinę.
  • Wysokie koszty produkcji: Około 20 milionów dolarów za sztukę.
  • Duże wymiary i waga: Wysokość 13,5 m, długość 27,3 m, waga 2300 ton.

Zalety:

  • Wysoka moc: 109 000 koni mechanicznych.
  • Moment obrotowy: 7 600 000 Nm.
  • Niska emisja spalin: Spełnia normy emisji Tier III IMO.
  • Wysoka niezawodność: Długi okres eksploatacji między remontami.

Ciekawostki:

  • Silnik RTA96C-14 jest tak duży, że mógłby pomieścić 100 samochodów osobowych.
  • Zużycie paliwa tego silnika jest tak duże, że mógłby on opróżnić basen olimpijski w ciągu 20 minut.
  • Koszt produkcji tego silnika jest równowartością ceny 200 luksusowych samochodów.
  • Wysokość silnika RTA96C-14 jest równa wysokości czteropiętrowego budynku.
  • Długość silnika RTA96C-14 jest równa długości boiska do koszykówki.
  • Waga silnika RTA96C-14 jest równowartością wagi 200 słoni afrykańskich.

Podsumowując, silnik RTA96C-14 to nie tylko inżynieryjny gigant, ale również dowód na to, że ludzka innowacyjność i determinacja mogą przekraczać wszelkie granice. Jego potężna moc, niezawodność i zgodność z nowoczesnymi normami środowiskowymi czynią go prawdziwym cudem współczesnej technologii.

Youtube

Warto też zobaczyć!

Komentarze:

guest

21 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Rafał

Imponująca maszyna!

Irek

Polak pewnie by założył gaz :)

Marcin

Polak pewnie zrobił by o polowe mniejszy i większej mocy wgrywając mape

Sławek

Do takich silników na tankowcach montuje się instalację gazową, podczas transportu ropy uwalnia się częściowo z ładunku gaz, który przez część trasy napędza taki silniczek.

Blondi

Jak się uruchamia taki silnik?

wesoly romek

Sprezonym powietrzem dozowanym do cylindrow

Billy Zet

Na zapych… 🤪

MArek

korbą

Koleś

Na zwarcie

Squier

Hmm, a czy nie opłacałoby się bardziej montować w takim wielkim statku kilku mniejszych silników które napędzałyby razem śrubę okrętową?

kebsoholik

Na statkach z takimi silnikami i tak są dodatkowe diesle. W trakcie codziennej pracy gdy statek płynie z prędkością przelotową prąd jest wytwarzany przez generator na wale głównym (tym z dużego silnika). Jednak przy zmniejszony obrotach, przy manewrach czy w porcie prąd zapewniają mniejsze generatory.

Inżynier Karwowski

Sprawność mniejszych silników okrętowych jest zazwyczaj niższa niż takich, jak opisane w artykule. Dodatkowo przy kilku silnikach wystąpi kilka linii wałów, sprzęgła oraz przekładnia, a na każdym z tych elementów wystąpią straty. Finalnie okaże się, że sprawność układu z kilkoma silnikami jest o tyle mniejsza, że w perspektywie rocznej armator będzie stratny setki tysięcy dolarów.

Jan

To nie jest silnik Diesla ! Je to dwusów ropniak.

HanSolo

Możesz mi powiedzieć co za problem żeby diesel był dwusuwem?

MArek

Np/ Dertroit Diesel V71 stosowany nawet w cięzarówkach to t akże dwusów napedzany dislem Disel nie znaczy czterosów

Raf

Plywalem na takim :) robi wrazenie :)

Damian

Jeśli chodzi o zaawansowany układ wtrysku paliwa to wkradł się błąd: RTA ma standardową instalacje paliwową używaną w silnikach firmy Sulzer od lat 70tych ( pomp yz zaworkami przelewowymi na mimośrodach). Dopiero następca RTA, czyli silniki RT-Flex jest wyposażony w, między innymi, system common rail poprawiający znacznie jakość spalania, a co za tym idzie, obniżający spalanie. RT-Flex’y występują w wielu rozmiarach i z tego co wiem zamonowano już pierwsze 14RT-Flex96C.

Marek

Hymn zastanawia mnie dlaczego nie ma tu hybrydy :)
Kilka małych silników z generatorem i kilka elektryków do turbin :)

HanSolo

Przecież są przekładnie napędu elektryczne i przechowują także zapas pradu.

jakub

xd hodcie grać w star wors baterfront 2 lub 1

Andrzej

Ciężki olej,super eko wpływ na środowisko minimalny.No ale to wody międzynarodowe a Szwajcarzy liczą franki