Silnik RTA96C-14 jest rezultatem wieloletnich prac nad silnikami wysokoprężnymi, które firma Sulzer Brothers rozpoczęła w latach 50. XX wieku. Pierwszym krokiem był model RTA38, a w kolejnych dekadach rozwijano coraz potężniejsze wersje, takie jak RTA52, RTA62 i RTA72. W latach 70. po połączeniu Sulzer Brothers z Wärtsilä, powstała firma Wärtsilä-Sulzer, która kontynuowała te prace, prowadząc do stworzenia najmocniejszego silnika okrętowego na świecie – RTA96C-14.
Producent:
- Wärtsilä: Fińska firma założona w 1834 roku, specjalizująca się w produkcji silników okrętowych, systemów napędowych i innych rozwiązań dla przemysłu morskiego.
- Sulzer Brothers: Szwajcarska firma założona w 1834 roku, znana z produkcji silników wysokoprężnych, pomp i innych urządzeń przemysłowych.
Galeria
Dane Techniczne:
- Typ: Dwusuwowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem
- Producent: Wärtsilä (Finlandia)
- Liczba cylindrów: 14
- Średnica cylindra: 960 mm
- Skok tłoka: 2500 mm
- Pojemność skokowa jednego cylindra: 1820 dm³
- Wysokość: 13,5 m
- Długość: 27,3 m
- Waga: 2300 ton
- Moc: 109 000 KM (81,3 MW)
- Zużycie paliwa: do 14 ton/godzinę
Wady:
- Duże zużycie paliwa: Do 14 ton na godzinę.
- Wysokie koszty produkcji: Około 20 milionów dolarów za sztukę.
- Duże wymiary i waga: Wysokość 13,5 m, długość 27,3 m, waga 2300 ton.
Zalety:
- Wysoka moc: 109 000 koni mechanicznych.
- Moment obrotowy: 7 600 000 Nm.
- Niska emisja spalin: Spełnia normy emisji Tier III IMO.
- Wysoka niezawodność: Długi okres eksploatacji między remontami.
Ciekawostki:
- Silnik RTA96C-14 jest tak duży, że mógłby pomieścić 100 samochodów osobowych.
- Zużycie paliwa tego silnika jest tak duże, że mógłby on opróżnić basen olimpijski w ciągu 20 minut.
- Koszt produkcji tego silnika jest równowartością ceny 200 luksusowych samochodów.
- Wysokość silnika RTA96C-14 jest równa wysokości czteropiętrowego budynku.
- Długość silnika RTA96C-14 jest równa długości boiska do koszykówki.
- Waga silnika RTA96C-14 jest równowartością wagi 200 słoni afrykańskich.
Podsumowując, silnik RTA96C-14 to nie tylko inżynieryjny gigant, ale również dowód na to, że ludzka innowacyjność i determinacja mogą przekraczać wszelkie granice. Jego potężna moc, niezawodność i zgodność z nowoczesnymi normami środowiskowymi czynią go prawdziwym cudem współczesnej technologii.
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
80 tysięcy ton nacisku w jednej maszynie – chińska prasa hydrauliczna to prawdziwy kolos, który potrafi formować największe i najtrwalsze komponenty przemysłowe. Sprawdź, do czego jest zdolna.
Imponująca maszyna!
Polak pewnie by założył gaz :)
Polak pewnie zrobił by o polowe mniejszy i większej mocy wgrywając mape
Do takich silników na tankowcach montuje się instalację gazową, podczas transportu ropy uwalnia się częściowo z ładunku gaz, który przez część trasy napędza taki silniczek.
Jak się uruchamia taki silnik?
Sprezonym powietrzem dozowanym do cylindrow
Na zapych… 🤪
korbą
Na zwarcie
Hmm, a czy nie opłacałoby się bardziej montować w takim wielkim statku kilku mniejszych silników które napędzałyby razem śrubę okrętową?
Na statkach z takimi silnikami i tak są dodatkowe diesle. W trakcie codziennej pracy gdy statek płynie z prędkością przelotową prąd jest wytwarzany przez generator na wale głównym (tym z dużego silnika). Jednak przy zmniejszony obrotach, przy manewrach czy w porcie prąd zapewniają mniejsze generatory.
Sprawność mniejszych silników okrętowych jest zazwyczaj niższa niż takich, jak opisane w artykule. Dodatkowo przy kilku silnikach wystąpi kilka linii wałów, sprzęgła oraz przekładnia, a na każdym z tych elementów wystąpią straty. Finalnie okaże się, że sprawność układu z kilkoma silnikami jest o tyle mniejsza, że w perspektywie rocznej armator będzie stratny setki tysięcy dolarów.
To nie jest silnik Diesla ! Je to dwusów ropniak.
Możesz mi powiedzieć co za problem żeby diesel był dwusuwem?
Np/ Dertroit Diesel V71 stosowany nawet w cięzarówkach to t akże dwusów napedzany dislem Disel nie znaczy czterosów
Plywalem na takim :) robi wrazenie :)
Jeśli chodzi o zaawansowany układ wtrysku paliwa to wkradł się błąd: RTA ma standardową instalacje paliwową używaną w silnikach firmy Sulzer od lat 70tych ( pomp yz zaworkami przelewowymi na mimośrodach). Dopiero następca RTA, czyli silniki RT-Flex jest wyposażony w, między innymi, system common rail poprawiający znacznie jakość spalania, a co za tym idzie, obniżający spalanie. RT-Flex’y występują w wielu rozmiarach i z tego co wiem zamonowano już pierwsze 14RT-Flex96C.
Hymn zastanawia mnie dlaczego nie ma tu hybrydy :)
Kilka małych silników z generatorem i kilka elektryków do turbin :)
Przecież są przekładnie napędu elektryczne i przechowują także zapas pradu.
xd hodcie grać w star wors baterfront 2 lub 1
Ciężki olej,super eko wpływ na środowisko minimalny.No ale to wody międzynarodowe a Szwajcarzy liczą franki