SSCV Thialf – największy dźwig pływający

by Adam Krawiec

W świecie inżynierii morskiej istnieją gigantyczne maszyny, które ułatwiają prace na otwartym morzu. Jednym z takich potężnych dźwigów jest SSCV Thialf – dźwig półzanurzalny, który już od lat budzi prawdziwy podziw. W tym wpisie przyjrzymy się bliżej temu technologicznemu cudowi, jego zdolnościom ładunkowym, konstrukcji oraz zastosowaniom w różnych dziedzinach.

Historia i właściciel: SSCV Thialf

Został zbudowany w 1985 roku przez norweską firmę Mjellem & Karlsen. W 1997 roku został przejęty przez holenderską firmę Heerema Marine Contractors, która jest jego obecnym właścicielem i operatorem. Thialf, jako największy dźwig półzanurzalny na świecie, już od wielu lat służy do realizacji najbardziej wymagających projektów morskich.

Konstrukcja i technologia: SSCV Thialf

Konstrukcja i technologia: SSCV Thialf składa się z dwóch pływających kadłubów, które mogą być półzanurzone w celu podniesienia dźwigu nad poziom wody. Jest wyposażony w sześć potężnych kotwic, każda o wadze 22,5 tony, które utrzymują go na miejscu podczas pracy. Dźwig ma dwa niezależne żurawie, każdy o maksymalnej zdolności podnoszenia 7 100 ton, co daje łączną zdolność podnoszenia 14 200 ton. Długość Thialfa wynosi 201,6 metra, szerokość 88,4 metra, a wysokość 144 metra.

Na pokładzie SSCV Thialf znajduje się lądowisko dla śmigłowców. Lądowisko to umożliwia transport personelu oraz dostarczanie niezbędnych materiałów i sprzętu na dźwig podczas wykonywania prac na morzu. Ponadto, lądowisko ułatwia szybkie przemieszczanie się między nim a lądowymi bazami operacyjnymi, co jest istotne ze względu na bezpieczeństwo i efektywność projektów realizowanych przez dźwig.

SSCV Thialf – lądowisko dla śmigłowców

Zastosowania:

Ze względu na swoją ogromną zdolność ładunkową oraz precyzję, SSCV Thialf jest wykorzystywany w wielu branżach morskich. Głównymi obszarami zastosowań są:

  • Montaż i demontaż platform wiertniczych: Thialf ma zdolność instalowania i usuwania nawet największych i najcięższych konstrukcji offshore, takich jak platformy wiertnicze czy fundamenty.
  • Budowa farm wiatrowych: Dźwig jest wykorzystywany do instalowania turbin wiatrowych na morzu, a także do obsługi i naprawy już istniejących farm wiatrowych.
  • Inżynieria podwodna: Dzięki zdolności półzanurzenia, SSCV Thialf może być wykorzystywany do prac związanych z rurociągami czy kablowaniem na dnie morskim.
  1. Rekordy i osiągnięcia: SSCV Thialf ustanawia rekordy w dziedzinie inżynierii morskiej. W 2000 roku dźwig ten przeprowadził naj

Rekordy i osiągnięcia: SSCV Thialf

W swojej długiej i imponującej historii, SSCV Thialf ustanowił wiele rekordów i osiągnął szereg znaczących sukcesów w dziedzinie inżynierii morskiej. Oto kilka z nich:

Najcięższy podniesiony ładunek:
SSCV Thialf ustanowił rekord podnoszenia najcięższego ładunku przez dźwig półzanurzalny. Wykonał on udaną operację podniesienia i zainstalowania 22 000-tonowego modułu platformy Troll A w Norwegii. Była to najcięższa konstrukcja podniesiona i przeniesiona na morzu w tamtym czasie.

Pomoc w instalacji jednej z największych platform wiertniczych:
Thialf uczestniczył w instalacji platformy wiertniczej Appomattox w Zatoce Meksykańskiej. Platforma, ważąca 40 000 ton, była najcięższą i największą konstrukcją tego typu zainstalowaną w Zatoce Meksykańskiej.

Projekt Hejre Jacket 2014
W 2014 roku, został wykorzystany do prac podczas montażu konstrukcji jacket. Ze względu na swoją ogromną zdolność ładunkową oraz precyzję, Thialf był idealnym wyborem do przeprowadzenia tak zaawansowanego i skomplikowanego projektu, jakim była instalacja „Hejre Jacket”.

Dzięki niemu instalacja została przeprowadzona sprawnie i zgodnie z harmonogramem. Poniżej można obejrzeć krótki filmik jak przebiegała.

https://www.youtube.com/watch?v=nmXDIc-Sa78

Pozostałe mniej spektakularne osiągniecia.
SSCV Thialf był również zaangażowany w wiele innych projektów związanych z budową farm wiatrowych na morzu. Dźwig uczestniczył między innymi w montażu pierwszej farmy wiatrowej na pełnym morzu – Horns Rev 1 w Danii w 2002 roku. Ta innowacyjna instalacja umocniła pozycję Thialfa jako niezbędne narzędzie w rosnącej branży energetyki wiatrowej.

Uczestniczył w projekcie Gunnison Spar, w którym zainstalowano pływającą platformę wiertniczą na głębokości 948 metrów w Zatoce Meksykańskiej. Był to wówczas jeden z najgłębszych projektów tego rodzaju na świecie.

Te osiągnięcia świadczą o niezwykłej zdolności ładunkowej, precyzji i wszechstronności SSCV Thialf. Dzięki swoim niezrównanym możliwościom, Thialf” pozostaje kluczowym graczem w branży inżynierii morskiej, oferując rozwiązania dla najbardziej wymagających projektów na całym świecie.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments