Rolls Royce UltraFan – Największy na świecie silnik lotniczy.

by Adam Krawiec

UltraFan to nie tylko silnik. To osiągnięcie, które zmienia zasady gry, kierunek, w którym podąża cała branża. Jest to największy silnik lotniczy, jaki kiedykolwiek skonstruowano – o imponującej średnicy wentylatora wynoszącej 140 cali (3,556 metra). Wiatraki UltraFan nie są jednak tylko wielkie. Są również wyjątkowo innowacyjne, wykonane z łopatek z tytanu węglowego, które stanowią najnowocześniejszą technologię w dziedzinie materiałów lotniczych.

UltraFan: Nie tylko wielki, ale także innowacyjny

UltraFan różni się od typowych silników lotniczych, które są zwykle projektowane z myślą o konkretnym modelu samolotu. To demonstrator technologii, który ma na celu umożliwienie Rolls-Royce testowania szerokiej gamy rozwiązań związanych z zrównoważonym rozwojem. Równocześnie technologie i know-how z UltraFan będą przeniesione na obecne rozwój silników Trent firmy, co ma na celu zredukowanie zużycia paliwa i emisji CO2.

Nowatorski projekt dla zrównoważonych podróży lotniczych

Silnik charakteryzuje się nowatorskim projektem, który, jak twierdzi Rolls-Royce, „będzie wspierał zrównoważone podróże lotnicze przez najbliższe dziesięciolecia”. Ma średnicę wentylatora 140 cali (3,556 metra) z łopatkami wykonanymi z tytanu węglowego i jest o 25% bardziej wydajny pod względem zużycia paliwa w porównaniu do pierwszej generacji silników Trent firmy Rolls-Royce.

Potencjalny wpływ na przemysł lotniczy

UltraFan jest nie tylko imponujący pod względem wielkości, ale również pod względem potencjalnego wpływu na przemysł lotniczy. Firma przewiduje, że wynikające z programu potencjalne usprawnienia mogą przynieść nawet 10% poprawę efektywności paliwowej zarówno dla wąsko-, jak i szerokokadłubowych odrzutowców, co byłoby znaczącym osiągnięciem, zarówno dla operatorów, jak i dla środowiska.

Pierwsze testy UltraFan: sukces, który przesuwa granice

Pierwsze testy UltraFan zakończyły się powodzeniem w zakładach Rolls-Royce’a w Derby. Firma chwali się, że ta technologia jest wydajniejsza od wszystkiego, co wcześniej wyprodukowali, a dyrektor naczelny Rolls-Royce’a, Tufan Erginbilgic, oznajmił, że nowa technologia pomoże udoskonalić zarówno obecne silniki, jak i produkowane w przyszłości.

Zrównoważone Paliwo Lotnicze: Kierunek przyszłości

Testy demonstracyjnego silnika odbyły się w obiekcie Testbed 80 w Sinfin i silnik był w 100% zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Jest to ekologiczne paliwo, które produkowane jest między innymi z biomasy, rzepaku lub zużytego oleju kuchennego. Naukowcy zauważają, że zachowuje się ono w zupełności tak, jak jego konwencjonalny odpowiednik i nie trzeba specjalnie przystosowywać do niego silników ani infrastruktury lotniska.

Perspektywy na przyszłość: W stronę zeroemisyjnego lotnictwa

Wszystko to jest częścią większego długoterminowego celu przemysłu lotniczego, którym jest osiągnięcie lotów o zerowej emisyjności netto do 2050 roku. Jeśli UltraFan spełni swoje obietnice, może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu tego celu.

Projekt UltraFan jest rozwijany od prawie dwóch dekad z poparciem rządu Wielkiej Brytanii. Jego publiczna prezentacja miała miejsce w 2014 roku, a teraz firma przeprowadziła pierwsze jawnie pokazane testy. Brytyjski Sekretarz ds. Biznesu i Handlu, Kemi Badenoch, wyraził przekonanie, że ta najnowsza technologia pomoże w przejściu do bardziej ekologicznej przyszłości lotnictwa, jednocześnie przyciągając dalsze inwestycje w brytyjski przemysł lotniczy i kosmiczny.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments