Wyobraź sobie samolot, który w latach 60. mógł pokonać trasę z Los Angeles do Nowego Jorku w nieco ponad dwie godziny – to był B-58 Hustler, jeden z najbardziej niezwykłych bombowców w historii lotnictwa.
Historia powstania B-58 Hustler
B-58 Hustler, zaprojektowany przez firmę Convair, był pierwszym na świecie ponaddźwiękowym bombowcem strategicznym. Jego geneza sięga lat 50. XX wieku, kiedy Zimna Wojna i narastające napięcia między USA a Związkiem Radzieckim wymagały nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie środków odstraszania nuklearnego. Stworzony w ramach programu United States Air Force (USAF) do przenoszenia broni atomowej, B-58 miał spełniać nową koncepcję strategicznego bombardowania z dużą prędkością, by uniknąć radzieckich systemów obrony powietrznej.
Projekt B-58 oficjalnie wystartował w 1952 roku, a swój pierwszy lot odbył 11 listopada 1956 roku. Program był ambitny, zakładał nie tylko prędkości ponad Mach 2, ale też zastosowanie nowoczesnych materiałów, jak aluminium i tytan, które były w stanie wytrzymać ekstremalne temperatury związane z lotami z takimi prędkościami. W 1960 roku B-58 wszedł do służby w USAF.
Produkcja B-58 Hustler
Łącznie wyprodukowano 116 egzemplarzy B-58 Hustler. Produkcja obejmowała 86 samolotów bojowych i 30 maszyn testowych lub treningowych. Produkcja B-58 była ograniczona ze względu na wysokie koszty, skomplikowaną obsługę i szybko zmieniającą się strategię nuklearną USA.
Koszt projektu B-58 Hustler
Projekt B-58 Hustler był jednym z najdroższych programów lotniczych swoich czasów. Całkowity koszt jednostkowy samolotu (w tym badania, rozwój i produkcja) wynosił około 12,44 mln dolarów za każdy bombowiec (w dolarach z lat 60.), co było ogromną sumą na tamte czasy. Dodatkowo, koszty operacyjne były bardzo wysokie, co jeszcze bardziej wpłynęło na decyzję o jego szybkim wycofaniu.
Koszt całego programu B-58 szacuje się na około 3 miliardy dolarów, co w przeliczeniu na współczesne wartości wynosiłoby kilkanaście miliardów dolarów, biorąc pod uwagę inflację i wzrost kosztów technologii.
Znaczenie B-58 Hustler
B-58 Hustler miał ogromne znaczenie strategiczne jako element amerykańskiej triady nuklearnej, zdominowanej wówczas przez bombowce i pociski balistyczne. Był symbolem nowoczesności i technologicznej przewagi USA nad Związkiem Radzieckim. Dzięki swojej prędkości mógł szybko dostarczać ładunki jądrowe na duże odległości, a jego ponaddźwiękowe osiągi utrudniały wykrycie i zniszczenie przez radzieckie systemy obrony.
Dane techniczne
- Załoga: 3 osoby (pilot, nawigator, operator systemów uzbrojenia)
- Długość: 29,5 m
- Rozpiętość skrzydeł: 17,3 m
- Wysokość: 9,1 m
- Powierzchnia skrzydeł: 143 m²
- Masa własna: 38 415 kg
- Maksymalna masa startowa: 80 700 kg
- Napęd: 4 silniki Pratt & Whitney J79-GE-1
- Prędkość maksymalna: 2 132 km/h (Mach 2,0)
- Zasięg: 7 760 km
- Pułap operacyjny: 19 800 m
Uzbrojenie
B-58 Hustler został zaprojektowany do przenoszenia broni jądrowej, a jego głównym ładunkiem był pojedynczy ładunek jądrowy zamontowany w specjalnej kapsule pod kadłubem. Oprócz tego samolot był wyposażony w:
- 1 działko M61 Vulcan kal. 20 mm zamontowane w tylnej części kadłuba do obrony przed wrogimi samolotami,
- Bomby konwencjonalne lub jądrowe – w zależności od misji,
- Zasobniki paliwowe i rozpoznawcze, które mogły być przenoszone pod skrzydłami.
B-58 Hustler był nowatorskim projektem, który zrewolucjonizował bombowce strategiczne, ale też zmusił USAF do przemyślenia ich dalszej roli w doktrynie odstraszania nuklearnego. Choć krótko służył, jego wpływ na rozwój lotnictwa wojskowego był nie do przecenienia.
Udział w konfliktach i obecny status
Mimo swojego zaawansowania technologicznego, B-58 Hustler nie brał bezpośredniego udziału w żadnych konfliktach zbrojnych. Jego głównym zadaniem było odstraszanie nuklearne podczas Zimnej Wojny, dlatego działał bardziej jako element strachu niż aktywnego zaangażowania bojowego. W rzeczywistości, Hustler był używany wyłącznie w ramach działań treningowych oraz misji demonstracyjnych, mających pokazać radzieckim przywódcom potencjał USA.
B-58 został wycofany ze służby w 1970 roku, po zaledwie dekadzie operacyjnej, kiedy to nowe, bardziej efektywne strategiczne bombowce jak B-52 Stratofortress oraz rozwój pocisków balistycznych (ICBM) zmieniły doktrynę wojskową. Obecnie żaden egzemplarz B-58 nie jest w czynnej służbie, choć kilka jednostek znajduje się w muzeach lotnictwa w Stanach Zjednoczonych.
Gdzie można zobaczyć B-58 Hustler?
- National Museum of the United States Air Force – Wright-Patterson AFB, Ohio
Najbardziej znane muzeum lotnictwa wojskowego USA, gdzie znajduje się jeden z najlepiej zachowanych egzemplarzy B-58 Hustler. - Strategic Air Command & Aerospace Museum – Ashland, Nebraska
Muzeum specjalizujące się w historii Strategic Air Command (SAC), gdzie znajduje się B-58 Hustler, prezentowany w kontekście zimnowojennej strategii nuklearnej. - Pima Air & Space Museum – Tucson, Arizona
Jedno z największych muzeów lotnictwa na świecie, gdzie wystawiany jest egzemplarz B-58 na świeżym powietrzu. - Grissom Air Museum – Peru, Indiana
Muzeum mieszczące się przy byłej bazie lotniczej, które posiada B-58 jako część swojej kolekcji historycznych samolotów USAF. - Little Rock Air Force Base Heritage Park – Jacksonville, Arkansas
Na wystawie znajduje się B-58 Hustler jako hołd dla okresu zimnowojennego i roli Strategic Air Command.
Te lokalizacje dają unikalną szansę zobaczenia B-58 z bliska, a także poznania jego historii i technologii, która zrewolucjonizowała lotnictwo wojskowe w latach 60.
Ciekawostki:
- Pierwszy ponaddźwiękowy bombowiec strategiczny – B-58 Hustler był pierwszym bombowcem, który mógł latać z prędkością ponad Mach 2 (ponad 2 130 km/h), co czyniło go jednym z najszybszych samolotów w tamtym okresie.
- Wielokrotny rekordzista – B-58 Hustler ustanowił 19 oficjalnych rekordów w dziedzinie lotnictwa, w tym w zakresie prędkości i zasięgu. W 1961 roku zdobył Thompson Trophy za najkrótszy czas przelotu z Los Angeles do Nowego Jorku (2 godziny i 58 minut).
- Kapsuły ewakuacyjne dla załogi – W przeciwieństwie do innych bombowców, które miały klasyczne fotele katapultowe, B-58 był wyposażony w unikalne kapsuły ratunkowe dla każdego członka załogi. Kapsuły te mogły być aktywowane nawet na wysokościach ponaddźwiękowych, zapewniając ochronę załodze podczas ewakuacji.
- Ekstremalny koszt operacyjny – Koszt jednego lotu B-58 był tak wysoki, że USAF zdecydowały się zredukować jego operacje. Jeden przelot bombowca kosztował więcej niż lot tradycyjnych bombowców poddźwiękowych, takich jak B-52, co było jednym z powodów jego szybkiego wycofania.
- Nowatorskie systemy radarowe – B-58 Hustler był wyposażony w zaawansowane jak na swoje czasy systemy radarowe, które umożliwiały nawigację i precyzyjne bombardowanie nawet przy dużych prędkościach. Jednym z innowacyjnych rozwiązań był zautomatyzowany system celowania dla tylnego działka M61 Vulcan, co dawało mu szansę na obronę przed wrogimi myśliwcami.
- Skomplikowane procedury startowe – Ze względu na zaawansowaną technologię i ponaddźwiękowe osiągi, procedury startowe i przygotowanie do lotu B-58 były niezwykle skomplikowane. Obsługa samolotu wymagała wysoko wykwalifikowanych załóg i specjalistycznej infrastruktury naziemnej.
- Bardzo niski pułap bezpieczeństwa – Pomimo zaawansowania technicznego, B-58 miał stosunkowo wysoki wskaźnik wypadków. Z powodu złożoności konstrukcji i dużej prędkości operacyjnej, wypadki z udziałem B-58 były częste – na 116 wyprodukowanych maszyn, aż 26 zostało utraconych w katastrofach.
- Rola w kulturze popularnej – B-58, ze względu na swój unikalny wygląd i imponujące osiągi, był gwiazdą w wielu filmach i programach telewizyjnych związanych z lotnictwem w latach 60. Samolot był często przedstawiany jako symbol technologicznej przewagi USA podczas Zimnej Wojny.
- Pierwszy bombowiec zaprojektowany wyłącznie do przenoszenia broni nuklearnej – W odróżnieniu od wcześniejszych bombowców, B-58 nie był przystosowany do przenoszenia klasycznego uzbrojenia. Jego głównym zadaniem było dostarczanie broni jądrowej na duże odległości, co czyniło go kluczowym elementem amerykańskiej strategii nuklearnej w latach 60.
- Krótkie życie operacyjne – Mimo że B-58 był technologicznie zaawansowany, służył stosunkowo krótko. Wszedł do służby w 1960 roku i został wycofany już w 1970 roku, głównie ze względu na wysokie koszty operacyjne i rozwój pocisków balistycznych międzykontynentalnych (ICBM), które przejęły rolę odstraszania nuklearnego.
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
B-52 Stratofortress to bombowiec strategiczny, który od ponad 60 lat służy jako filar amerykańskiej potęgi lotniczej. Dowiedz się, jak powstał, jakie są jego kluczowe specyfikacje i dlaczego wciąż jest niezastąpiony w XXI wieku.