Poznaj kulisy stworzenia tej gigantycznej ciężarówki.

Ciężarówka Berliet T100

Gigant, który pokazał, że na pustyni nie ma rzeczy niemożliwych!

Berliet T100 to nie tylko ciężarówka, ale prawdziwy gigant stworzony do zadań specjalnych na pustyniach Sahary. Czy wiesz, jak działał ten kolos i co go wyróżniało spośród innych maszyn tamtej epoki?

Historia powstania

Kiedy włoska motoryzacja dumnie prezentowała swoje sportowe samochody, Francuzi postanowili pójść w zupełnie innym kierunku. W 1957 roku firma Berliet zaprezentowała światu T100 – kolosa, który miał być odpowiedzią na potrzeby przemysłu naftowego. W tamtych czasach odkrywanie ropy w najtrudniejszych zakątkach Sahary wymagało maszyn, które nie znały kompromisów. Powstało tylko cztery egzemplarze, każdy z nich to prawdziwe dzieło sztuki inżynierskiej.

Dane techniczne

„Jak duży jest Berliet T100?” – Zadajesz sobie to pytanie? Oto liczby:

  • Silnik: Diesel Cummins o pojemności 29,6 litra, generujący 600 KM. Tak, dobrze widzisz, prawie 30 litrów!
  • Wymiary: 5 metrów wysokości, 5,5 metra szerokości, 15 metrów długości.
  • Waga: Pusty ważył około 50 ton, a ładowność wynosiła kolejne 50 ton.
  • Prędkość maksymalna: 34 km/h. Ale kto potrzebuje prędkości, gdy przewozisz pół Sahary na pace?

Cechy szczególne

To nie była zwykła ciężarówka. Berliet T100 to prawdziwy potwór na kołach.

  • Koła? Większe niż Ty: Każda z opon osiągała wysokość 2 metrów! W tamtych czasach były to jedne z największych opon na świecie.
  • Zaawansowana kabina: Wyposażono ją w klimatyzację (w latach 50-tych!) oraz wygodne fotele, bo kto chce marznąć lub gotować się w pustynnym upale?
  • Podwozie i zawieszenie: Zawieszenie i podwozie opracowano z myślą o pracy w trudnych warunkach środowiskowych, zapewniając stabilność przy przewożeniu ładunków ważących dziesiątki ton.
Przestronna Kabina Berliet T100 z klimatyzacją!

Operacje i ciekawostki

„To tylko ciężarówka?” Oj nie, Berliet T100 był symbolem inżynierii swoich czasów.

  • Pierwszy egzemplarz trafił na Saharę, gdzie pomagał w transporcie sprzętu wiertniczego.
  • Drugą sztukę wystawiono na Targi Paryskie w 1957 roku, gdzie skradła cały show.
  • Trzeci egzemplarz służył w kopalni w Alpach, a czwarty – prototyp – niestety został zezłomowany.

Ciekawostka na deser

Berliet T100 miał problem, którego nie przewidziano: nie mieścił się na standardowych drogach i wiaduktach! Musiano opracowywać specjalne trasy dla tego giganta, co często powodowało opóźnienia.

Co sądzisz o Berliet T100? Chciałbyś zobaczyć go w akcji, czy raczej bałbyś się wsiąść za kierownicę? Napisz w komentarzach!

Youtube

Warto też zobaczyć!

  • Pojazdy

    OshKosh M1070A1

    by Adam Matysiak

    Czy wiesz, jak przewozi się czołgi ważące ponad 70 ton? Oshkosh M1070A1 to prawdziwy gigant, który bez trudu poradzi sobie z takimi zadaniami. Poznaj pojazd, który pracuje na polu bitwy i na placach budowy!

Komentarze:

guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments