Drewniany Samolot Howarda Hughesa

Hughes H-4 Hercules

Drewniany Samolot Howarda Hughesa

Hughes H-4 Hercules, znany również jako „Spruce Goose”, to amerykańska łódź latająca zaprojektowana przez Howarda Hughesa i jego firmę Hughes Aircraft Company podczas II wojny światowej.

Został zaprojektowany jako ogromny samolot transportowy zdolny do przenoszenia dużych ładunków wojskowych, w tym żołnierzy i sprzętu, przez Ocean Atlantycki, aby wspierać działania wojenne.

Początki projektu

Podczas II wojny światowej, w latach 40., Stany Zjednoczone musiały sprostać ogromnym wyzwaniom logistycznym. Niemieckie okręty podwodne zagrażały alianckim transportom morskim, co zmuszało do poszukiwania nowych sposobów na szybki i bezpieczny przewóz wojsk i zaopatrzenia przez Atlantyk.

Henry J. Kaiser, amerykański magnat przemysłowy, zaproponował w 1942 roku budowę ogromnego samolotu, który mógłby przewozić duże ilości sprzętu wojskowego i żołnierzy. Do współpracy zaprosił Howarda Hughesa, znanego z ambitnych projektów lotniczych.

Hughes zgodził się na współpracę i rozpoczął prace nad gigantycznym samolotem. Projekt otrzymał oznaczenie Hughes H-4 Hercules. Ze względu na wojenne ograniczenia w dostępie do materiałów, zwłaszcza aluminium, Hughes postanowił zbudować samolot z drewna. Konstrukcja ta, choć uważana za ryzykowną, była jedynym dostępnym rozwiązaniem, co nadało samolotowi przydomek „Spruce Goose” (chociaż był zbudowany głównie z brzozy, nie ze świerku, jak sugeruje nazwa).

Wyjątkowa, drewniana konstrukcja podkreśla innowacyjność projektu
Wyjątkowa, drewniana konstrukcja podkreśla innowacyjność projektu.

Proces budowy

Budowa Herculesa trwała znacznie dłużej, niż pierwotnie zakładano. Z powodu trudności technicznych i powojennej redukcji zapotrzebowania na takie maszyny, prace nad projektem przeciągnęły się aż do 1947 roku, czyli już po zakończeniu II wojny światowej. Hughes, słynący z dbałości o szczegóły i perfekcjonizmu, nadzorował każdy aspekt budowy. Prace były skomplikowane i kosztowne, co prowadziło do krytyki zarówno ze strony rządu, jak i opinii publicznej, które uważały, że projekt jest zbyt drogi i mało realny.

Pierwszy i jedyny lot

Pomimo opóźnień i rosnących kosztów, Howard Hughes był zdeterminowany, by udowodnić, że H-4 Hercules potrafi wznieść się w powietrze. 2 listopada 1947 roku, na wodach w pobliżu Long Beach w Kalifornii, odbył się historyczny testowy lot samolotu. Hughes sam zasiadł za sterami maszyny. Choć lot był krótki – trwał 30 sekund, a samolot osiągnął wysokość około 21 metrów (70 stóp) – był to dowód na to, że gigantyczna konstrukcja była zdolna do latania. To było jedyne wzniesienie się Herculesa w powietrze.

Po tym locie, projekt został ostatecznie porzucony. Wraz z zakończeniem wojny i zmianą priorytetów w sektorze lotniczym, nie było dalszej potrzeby budowania tego typu gigantycznych maszyn transportowych.

Dziedzictwo

Choć Hughes H-4 Hercules nigdy nie wszedł do masowej produkcji ani nie wziął udziału w operacjach wojskowych, pozostaje symbolem innowacji i odwagi technologicznej. W swoich czasach był największym samolotem pod względem rozpiętości skrzydeł (97,5 metra), a jego konstrukcja i możliwości były przedmiotem podziwu.

Po latach, Hercules został przetransportowany do Evergreen Aviation Museum w McMinnville, w stanie Oregon, gdzie dziś można go zobaczyć i podziwiać jako pomnik niezwykłych czasów, w których granice ludzkiej wyobraźni i technologii były ciągle przesuwane.

Howard Hughes, mimo kontrowersji wokół projektu, udowodnił, że marzenia o podboju nieba i tworzeniu maszyn większych niż życie są możliwe.

Proces montażu kadłuba Hughes H-4 Hercules, jednego z największych samolotów zbudowanych z drewna.
Montaż kadłuba H-4 Hercules – największego drewnianego samolotu.

Dane Techniczne

Oto podstawowe dane techniczne Hughes H-4 Hercules:

  • Typ: Łódź latająca, samolot transportowy
  • Producent: Hughes Aircraft Company
  • Projektant: Howard Hughes
  • Załoga: 3 osoby (pilot, drugi pilot, inżynier pokładowy)

Wymiary:

  • Rozpiętość skrzydeł: 97,54 m (319 stóp 11 cali) – największy samolot pod względem rozpiętości skrzydeł w historii
  • Długość: 66,65 m (218 stóp 6 cali)
  • Wysokość: 24,18 m (79 stóp 4 cale)
  • Powierzchnia skrzydeł: 1 061 m² (11 430 stóp kwadratowych)

Masa:

  • Masa własna: 113 399 kg (250 000 funtów)
  • Maksymalna masa startowa: 181 436 kg (400 000 funtów)

Napęd:

  • Silniki: 8 × Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major (piston engines) o mocy 3000 KM każdy
  • Całkowita moc: 24 000 KM (18 000 kW)

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 378 km/h (235 mil/h)
  • Zasięg: 4 800 km (3 000 mil)
  • Pułap operacyjny: 6 900 m (22 500 stóp)

Pojemność ładunkowa:

  • Maksymalna ładowność: Około 60 ton (120 000 funtów)
  • Pasażerowie: Mogła przewozić do 750 żołnierzy lub 2 czołgi Sherman na pokładzie.

Hughes H-4 Hercules został zaprojektowany jako niezwykle duża maszyna, z możliwością przewożenia ogromnych ładunków, co było kluczowe w kontekście działań wojennych. Pomimo że samolot wzbił się w powietrze tylko raz, jego imponujące dane techniczne pokazują, jak ambitny był to projekt.

Hercules przewożony na specjalnej platformie.
Przewóz kadłuba H-4 Hercules na dedykowanej platformie.

Ciekawostki:

  • Największy samolot drewniany w historii: H-4 Hercules jest największym samolotem, jaki kiedykolwiek zbudowano z drewna.
  • Koszt i czas budowy: Projekt powstawał przez ponad pięć lat. Prace rozpoczęto w 1942 roku, a samolot został ukończony dopiero w 1947 roku. Koszt budowy wyniósł około 23 miliony dolarów (co odpowiada współczesnej kwocie ponad 200 milionów dolarów).
  • Howard Hughes – pilot testowy: Howard Hughes, słynący z pasji do latania, sam zasiadł za sterami Herculesa podczas jego jedynego lotu. Choć miał do dyspozycji doświadczonych pilotów, postanowił osobiście pilotować gigantyczną maszynę, udowadniając, że jest ona w stanie wznieść się w powietrze.
  • Nazwa „Spruce Goose”: Przydomek „Spruce Goose” (dosłownie „Świerkowa Gęś”) jest mylący, ponieważ samolot został głównie zbudowany z brzozy, a nie ze świerku. Hughes nie lubił tej nazwy i uważał ją za lekceważącą, wolał odnosić się do samolotu jako „H-4 Hercules”.
  • Eksperymentalne rozwiązania techniczne: Hughes H-4 Hercules miał wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych, które były pionierskie jak na swoje czasy, np. wielkie śmigła napędzane przez silniki Pratt & Whitney R-4360, które zapewniały ogromną moc konieczną do podniesienia tak masywnej maszyny.
  • Eksponat w muzeum: Po zakończeniu budowy Hercules nie był już używany, ale przez lata był przechowywany w specjalnym hangarze. W 1980 roku został przetransportowany do Evergreen Aviation & Space Museum w McMinnville, w stanie Oregon, gdzie można go podziwiać do dziś.
  • Hughes nie pozwolił go zezłomować: Przez prawie trzy dekady po locie Hughes finansował przechowywanie samolotu, wydając miliony dolarów rocznie na utrzymanie H-4 Herculesa w stanie gotowości, pomimo że nigdy więcej nie wzbił się w powietrze.

Youtube

Warto też zobaczyć!

  • B-52 Stratofortress to bombowiec strategiczny, który od ponad 60 lat służy jako filar amerykańskiej potęgi lotniczej. Dowiedz się, jak powstał, jakie są jego kluczowe specyfikacje i dlaczego wciąż jest niezastąpiony w XXI wieku.

Komentarze:

guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments