Radziecka siła w rolnictwie.

Traktor Kirowiec K-700

Radziecka siła w rolnictwie.

Kirowiec K-700 to poradziecki traktor rolniczy, który zadebiutował w latach 60. XX wieku. Znany ze swojej wytrzymałości i imponującej mocy, stał się symbolem solidnej radzieckiej inżynierii.  W tym artykule poznasz historie powstania, zakończenie produkcji, specyfikację techniczną i zastosowanie. Wszystko, co niezbędne do pełnego zrozumienia tej poradzieckiej legendy.

Historia Powstania

W latach 50. XX wieku, Związek Radziecki stanął przed koniecznością szybkiego zwiększenia wydajności w rolnictwie. Rozległe pola uprawne, które wymagały efektywnej uprawy, oraz dynamicznie rozwijający się przemysł ciężki, stawiały przed konstruktorami nowe wyzwania. W tamtych czasach dostępne maszyny rolnicze były niewystarczające do obsługi wielkich areałów. W odpowiedzi na te potrzeby, w 1959 roku zapoczątkowano projektowanie nowego, ciężkiego traktora.

Projektowanie Kirowca K-700 rozpoczęto w Kirowskiej Fabryce Traktorów w Leningradzie (dzisiejszy Petersburg). Fabryka ta miała już doświadczenie w produkcji ciężkich maszyn rolniczych i budowlanych, co czyniło ją idealnym miejscem do realizacji takiego projektu. Zespół inżynierów, pod kierownictwem doświadczonych projektantów, miał na celu stworzenie traktora, który nie tylko spełniałby wymagania wydajnościowe, ale także byłby wytrzymały i łatwy w serwisowaniu.

Pierwszy prototyp K-700 powstał w 1962 roku. Była to maszyna o ogromnych rozmiarach i imponujących możliwościach. Konstrukcja była oparta na sztywnej ramie, z napędem na cztery koła, co zapewniało jej wyjątkową stabilność i zdolność do pracy w trudnych warunkach terenowych.

Po serii testów i modyfikacji, w 1964 roku Kirowiec K-700 wszedł do produkcji seryjnej. Traktor szybko zyskał uznanie w ZSRR i poza jego granicami, stając się podstawowym narzędziem w rolnictwie, budownictwie i przemyśle. Jego wszechstronność i moc sprawiły, że był wykorzystywany nie tylko w rolnictwie, ale również w budownictwie drogowym, leśnictwie oraz w ciężkim przemyśle.

W miarę rozwoju technologii i zmieniających się potrzeb, Kirowiec K-700 przechodził liczne modernizacje. Powstały różne wersje tego traktora, dostosowane do specyficznych zadań, takie jak K-701, który miał jeszcze większą moc, czy K-702, wykorzystywany głównie w budownictwie.

Kiedy zakończono produkcję?

Produkcja traktora Kirowiec K-700 oficjalnie zakończyła się w połowie lat 90. XX wieku. Dokładniej, ostatnie egzemplarze zjechały z linii produkcyjnej w Kirowskiej Fabryce Traktorów w Petersburgu około 1994 roku. Produkcja była jednak stopniowo wygaszana już wcześniej, na początku lat 90., gdy ZSRR zaczął przechodzić głębokie przemiany polityczne i gospodarcze.

Galeria

Moc i osiągi

Pod maską K-700 kryje się silnik o mocy 220 KM (późniejsze wersje osiągały nawet 300 KM). Jest to jednostka V8, która zapewnia potężną siłę napędową, pozwalając na pracę z dużymi narzędziami rolniczymi, takimi jak pługi wieloskibowe czy siewniki wielkogabarytowe. Kirowiec może pracować w najtrudniejszych warunkach, co czyni go idealnym wyborem na ciężkie gleby, bagna czy tereny górzyste.

Zastosowanie

Kirowiec K-700 to ciężki traktor wykorzystywany głównie w rolnictwie, budownictwie i leśnictwie. Dzięki swojej dużej mocy i napędowi na cztery koła, doskonale sprawdzał się przy orce dużych powierzchni, pracach ziemnych oraz transporcie ciężkich ładunków w trudnym terenie. Był także używany w przemyśle do ciągnięcia ciężkich maszyn i sprzętu. Jego wszechstronność sprawiła, że znalazł zastosowanie w różnych sektorach gospodarki, gdzie wymagana była duża siła uciągu i wytrzymałość.

Technologia i innowacje

Zaawansowane systemy
K-700 był wyposażony w nowoczesne, jak na tamte czasy, rozwiązania technologiczne. Jednym z nich był centralny układ hydrauliczny, który umożliwiał precyzyjną kontrolę nad narzędziami rolniczymi. Traktor miał również napęd na cztery koła, co znacznie zwiększało jego zdolność do poruszania się po trudnym terenie.

Trwałość i niezawodność
Jednym z kluczowych atutów K-700 była jego niezawodność. W czasach, gdy dostęp do zaawansowanych technologii był ograniczony, konstruktorzy musieli stworzyć maszynę prostą, ale wyjątkowo trwałą. K-700 z łatwością radził sobie z długotrwałą pracą w ekstremalnych warunkach pogodowych, a jego silnik był znany z niezawodności i łatwości w naprawach.

Dane Techniczne:

Silnik:

  • Typ: Diesel, V8
  • Model: YAMZ-238ND5 (późniejsze wersje mogły mieć inne modele)
  • Pojemność skokowa: 12,8 litra
  • Moc: 220 KM (162 kW) przy 1900 obr/min
  • Moment obrotowy: 883 Nm przy 1400 obr/min
  • Chłodzenie: Cieczowe

Przekładnia:

  • Typ: Mechaniczna, hydrokinetyczna
  • Biegi: 16 do przodu, 8 do tyłu
  • Skrzynia rozdzielcza: Z przekładnią redukcyjną

Układ napędowy:

  • Typ: 4×4 (stały napęd na cztery koła)
  • Blokada mechanizmu różnicowego: Tak (oś tylna i międzyosiowa)

Osie i zawieszenie:

  • Oś przednia: Sztywna, zawieszona na resorach piórowych
  • Oś tylna: Sztywna, zamocowana na stałe do ramy
  • Hamulce: Hydrauliczne, tarczowe na wszystkich kołach

Układ hydrauliczny:

  • Typ: Oddzielny agregat hydrauliczny
  • Pompa: Zębata
  • Wydatek: 140 l/min
  • Ciśnienie robocze: 16 MPa

Wymiary i masy:

  • Długość: 7400 mm
  • Szerokość: 2880 mm
  • Wysokość: 3950 mm
  • Rozstaw osi: 4000 mm
  • Prześwit: 440 mm
  • Masa: 12 000 kg (bez obciążników)
  • Zbiornik paliwa: 450 litrów

Dodatkowe informacje:

  • Kabina: Zamknięta, dwuosobowa, z ogrzewaniem i wentylacją
  • Układ kierowniczy: Hydrostatyczny
  • Opony: 23,1-26 (przód), 30,5-32 (tył)
  • Prędkość maksymalna: 33,8 km/h

Pamiętaj:
To są tylko ogólne dane. Dokładne specyfikacje mogą się różnić w zależności od roku produkcji i konkretnego modelu.

Youtube

Ile pali Kirowiec K700?​

Spalanie Kirowca K-700 zależy od wielu czynników, takich jak obciążenie, rodzaj pracy, stan techniczny silnika czy warunki atmosferyczne. Średnie spalanie dla tego typu ciągników w normalnych warunkach pracy może wynosić od 25 do 35 litrów diesla na godzinę pracy. 

Ile waży Kirowiec K700?​

Kirowiec K-700 waży około 12,5 tony, czyli 12 500 kg. Waga ta może nieznacznie się różnić w zależności od wersji i wyposażenia dodatkowego traktora.

Ile ma koni Kirowiec K700?​

Jeśli chodzi o samą moc Kirowca K-700 będzie ona różnić się w zależności od modelu i według różnych źródeł waha się od 203 KM do 240 KM. W szczególności wybranego modelu, Kirowiec K-700 dysponuje mocą od 203 do 215 KM, podczas gdy model K700A do 240 KM.

Ile kosztuje Kirowiec K700?​​

Cena Kirowca K-700 będzie miała różny zakres cenowy, który, waha się między 50 000 a 110 000 PLN. Cena konkretnego modelu może zależeć od wielu czynników, takich jak rok produkcji, stan techniczny, przebieg oraz dodatkowe wyposażenie. Na przykład, starsze modele mogą być tańsze, ale mogą również wymagać dodatkowych napraw lub modernizacji.

Polecane

  • Poznaj bliżej DT-75, spycharkę, która stała się symbolem radzieckiej myśli technicznej. Sprawdź, jakie cechy i zastosowania sprawiły, że do dziś jest ceniona za swoją wytrzymałość i wszechstronność w budownictwie.

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

18 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Rafał

Za je fajny sprzęcior pamiętam go z czasów dzieciństwa…

Mati

U nas w w północnej Wlkp teraz jeden gospodarz kupił takiego k700, aż miło przejechać obok i coś na ten temat wiedzieć…

Rolnik

Kirowiec, moim zdaniem, ma drugi „najładniejszy dźwięk silnika”, zaraz za Bizonem

Monia

Greta właśnie dostaje rozległego zawału serca…

Grubasek

Kirowiec to jednak maszyna. Jego dźwięk robi swoje. Ogólnie sama maszyna jest super…

Seba

Stare sprzęty mają „ducha” co słychać i widać!

Rolnik

Ten dźwięk kierowca coś pięknego!

Robii

K700 to jest byczek i tam jest moc

Rolnik z Podlasia

Pytanie z innej beczki jaką ma wydajność pompa hydrauliczna w kirowcu?

Mirek

Ma suchy filtr powietrza skrzyni biegów to nawet hydrauliki może nie mieć 😆

Baca

Najlepszy jest świst turbiny i ten dym z komina!

Luidzi

Pięknie ten kirowiec chodzi

Marek

ale zajebisty gwizd turbo w tym Kirowcu

Mirek

Skrzynia biegów z suchym filtrem powietrza to technologia NASA 😆

XRolnik

A ja zwracam się do Was z dość specyficznym pytaniem – od dłuższego czasu rozważam zakup ciągnika K-700 i chciałbym dowiedzieć się, gdzie najlepiej poszukiwać ofert sprzedaży tego typu maszyny. Może ktoś z Was niedawno przechodził przez proces zakupu i może podzielić się doświadczeniem? Interesują mnie zarówno oferty z drugiej ręki, jak i możliwe źródła, gdzie można znaleźć sprawdzone egzemplarze w dobrym stanie technicznym.

Jaca

Polecam zwrócić się do forów internetowych oraz grup, które skupiają się na tematyce rolniczej i maszyn ciężkich…

XRolnik

A jakie są dokładne dane:

Miro

Polecam obserwować kanał na yt Rolnik Łukasz tam można uzyskać nietuzinkowe i konkretne informacje na temat k700