Odkryj jego historię, dane techniczne i ciekawostki.

Big Bud 16V-747

Odkryj jego historię, dane techniczne i ciekawostki.

W świecie rolnictwa niewiele maszyn wzbudza tyle emocji i podziwu co Big Bud 16V-747 – największy traktor, jaki kiedykolwiek został stworzony. Ten potężny ciągnik to prawdziwa legenda, która wciąż działa na ogromnych polach w Montanie. W dzisiejszym wpisie przedstawiamy jego historię, specyfikację i niesamowite możliwości, jakie oferuje.

Historia powstania

Big Bud 16V-747 został wyprodukowany w 1977 roku przez firmę Northern Manufacturing z Montany. Produkcja tej niezwykłej maszyny była prowadzona pod przewodnictwem Rona Harmona, który wraz z zespołem inżynierów zaprojektował największy traktor w historii.

Firma Northern Manufacturing działała w latach 1969–1991 i w tym czasie stworzyła około 500 traktorów Big Bud. Model 16V-747 był jednak unikalny – wyprodukowano tylko jedną sztukę, która stała się symbolem innowacyjności i potęgi w rolnictwie.

W sercu Złotego Trójkąta Montany
Traktor Big Bud 16V-747 – W sercu Złotego Trójkąta Montany

Specyfikacja techniczna Big Bud 16V-747

Big Bud 16V-747 jest znany jako największy traktor na świecie od ponad czterech dekad. Oto jego najważniejsze parametry:

  • Silnik: Detroit Diesel 16V92T, 16-cylindrowy, o pojemności 24,1 litra.
  • Moc: 1100 KM, z możliwością wzrostu do 1900 KM w trudnych warunkach.
  • Waga: 130 000 funtów (około 59 ton) z obciążeniem.
  • Prędkość maksymalna: 10 mph (około 16 km/h).
  • Pojemność zbiornika paliwa: 1000 galonów (około 3785 litrów).
  • Szerokość maszyny: 25,5 stóp (około 7,8 metra).
  • Przekładnia: Twin Disc TD 61-2609, sześciobiegowa.

Legenda Złotego Trójkąta

Film przedstawia pracę Big Bud 16V-747 na polu o powierzchni 3000 akrów, w regionie znanym jako „Złoty Trójkąt” w Montanie. Ten obszar słynie z produkcji pszenicy i drobnych zbóż. Potężny ciągnik przygotowuje glebę pod przyszłoroczną pszenicę ozimą, korzystając z głębosza Friggstad D7-80 o szerokości roboczej 80 stóp (około 24 metrów).

Praca w polu

Ten gigantyczny traktor może obrobić jeden akr (około 0,4 ha) w zaledwie minutę, co przekłada się na 800 akrów (około 324 ha) w ciągu 12-godzinnego dnia pracy. Pracując z głęboszem Friggstad, spuchlina glebę na głębokość 5 cali (około 12,7 cm), przygotowując ją na szybkie zasianie przed nadejściem zimowych śniegów.

Towarzyszący mu Big Bud 440, inny wysoce wydajny ciągnik, współpracuje z siewnikiem Morris Contour Drill o szerokości roboczej 86 stóp (około 26,2 metra). To zaawansowane narzędzie precyzyjnie wysiewa pszenicę ozimą, wspierając maksymalizację wydajności w gospodarstwie.

Unikalne wrażenia operatora

Operator traktora, Robert Williams, opisuje go jako maszynę prostą w obsłudze. Kabina wyposażona jest w podstawowe wskaźniki, takie jak ciśnienie oleju czy temperatury. Mimo dużego silnika, kabina jest stosunkowo cicha, co sprawia, że praca staje się bardziej komfortowa.

Podsumowując krótko traktor Big Bud 16V-747 to niezwykła maszyna rolnicza, która imponuje swoją wielkością, mocą i skutecznością. Ten traktor pomaga rolnikom pracować szybciej i efektywniej, a jednocześnie zachwyca swoim wyglądem i historią. Jeśli chcesz zobaczyć ten niesamowity ciągnik w akcji, koniecznie obejrzyj ten film.

Pytania i ciekawostki

Ile kosztuje traktor Big Bud?
Big Bud 16V-747 został sprzedany w 1977 roku za cenę 300 000 USD, co dzisiaj odpowiada około 1,3 miliona USD. Obecnie jego wartość rynkowa wynosi od 80 000 do 100 000 USD, w zależności od stanu technicznego i wyposażenia.

Ile koni ma Big Bud 747?
Big Bud 16V-747 jest napędzany silnikiem Detroit Diesel o mocy 1100 KM. Jego konstrukcja pozwala na zwiększenie mocy do 1900 KM w wymagających warunkach polowych.

Ile pali Big Bud?
Ciągnik Big Bud może spalić znaczne ilości paliwa podczas pracy. Jego zbiornik mieści 1000 galonów (około 3785 litrów), a przy intensywnej pracy w polu zużycie paliwa może sięgać setek litrów na godzinę.

Youtube

Warto też zobaczyć!

Komentarze:

guest

2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Rolnik z podlasia

To z tych ciągników Rosjanie „zerżnęli” Kirowca?

Czaplik

Dziwne że opon nie dobrali innych. Przecież sporo jest maszyn gdzie koła są zbliżone wymiarowo?