Lockheed F-104 Starfighter to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samolotów myśliwskich ery zimnej wojny. Znany ze swojej smukłej sylwetki, przypominającej rakietę, i niezwykłych osiągów, stał się symbolem technologicznego wyścigu zbrojeń w połowie XX wieku.
Zaprojektowany jako myśliwiec przechwytujący, Starfighter wyróżniał się zdolnością do osiągania zawrotnych prędkości, imponującą prędkością wznoszenia oraz futurystyczną konstrukcją, która budziła podziw, ale i respekt wśród pilotów.
Historia powstania
Lockheed F-104 Starfighter, nazywany „Rakietą na kółkach”, został zaprojektowany przez zespół Clarence’a „Kelly’ego” Johnsona w połowie lat 50. XX wieku. Samolot powstał w odpowiedzi na potrzeby Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) poszukujących lekkiego, szybkiego myśliwca zdolnego do osiągania dużych prędkości w locie poziomym i podczas wznoszenia. F-104 wyróżniał się prostotą konstrukcji i innowacyjnymi rozwiązaniami aerodynamicznymi. Pierwszy lot prototypu XF-104 odbył się 7 lutego 1954 roku, a w 1958 roku maszyna weszła do służby operacyjnej w USAF.
Dane techniczne:
- Napęd: Silnik turboodrzutowy General Electric J79-GE-11A o ciągu 71,2 kN z dopalaniem.
- Prędkość maksymalna: 2 370 km/h (Mach 2,2) na wysokości 11 000 m.
- Pułap maksymalny: 27 400 m.
- Zasięg: 1 630 km.
- Uzbrojenie:
- Jedno działko M61 Vulcan kal. 20 mm.
- Punkty podwieszeń dla bomb, rakiet powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder lub innych ładunków (maks. 1 800 kg).
- Wymiary:
- Rozpiętość skrzydeł: 6,63 m.
- Długość: 16,7 m.
- Wysokość: 4,1 m.
Cechy szczególne:
- Skrzydła trapezowe o niezwykle małej rozpiętości, co zmniejszało opór aerodynamiczny i poprawiało osiągi w locie naddźwiękowym.
- Kapsuła ratunkowa w wersjach eksportowych, umożliwiająca bezpieczne katapultowanie na niskich wysokościach.
- Wyjątkowa prędkość wznoszenia, wynosząca 254 m/s, dzięki czemu F-104 był idealnym myśliwcem przechwytującym.
- Kompaktowa konstrukcja pozwalająca na łatwe przechowywanie i obsługę w warunkach polowych.
Operacje i Dziedzictwo:
F-104 był używany przez ponad 15 państw, w tym Niemcy, Włochy, Japonię i Kanadę. Oprócz roli myśliwca przechwytującego był wykorzystywany jako samolot myśliwsko-bombowy i szkoleniowy. W czasie zimnej wojny maszyna służyła głównie do ochrony przestrzeni powietrznej i wykonywania misji rozpoznawczych. Chociaż niektóre wersje F-104 były krytykowane za trudności w pilotażu i wypadkowość, samolot pozostaje ikoną lotnictwa dzięki swoim przełomowym osiągom.
Ciekawostki:
- Rekordy lotnicze: F-104 ustanowił kilka rekordów prędkości i wysokości, w tym osiągnięcie pułapu 31 513 m w 1959 roku.
- Nazwisko Starfighter: Nadano mu przydomek „Wdowotwórca” ze względu na liczbę wypadków, szczególnie w niemieckich siłach powietrznych.
- Hollywood: F-104 pojawił się w wielu filmach i serialach, podkreślając jego futurystyczny design.
- Program testowy NASA: Kilka egzemplarzy F-104 używano w latach 60. i 70. do testów wysokościowych oraz jako samoloty pościgowe.
- Długowieczność: Niektóre wersje F-104 służyły w siłach powietrznych Włoch aż do 2004 roku, co świadczy o trwałości konstrukcji.
Lockheed F-104 Starfighter to symbol przełomowych osiągnięć w lotnictwie naddźwiękowym i kamień milowy w historii myśliwców.
Jeśli mógłbyś usiąść za sterami dowolnego samolotu myśliwskiego z tamtej epoki, czy wybrałbyś F-104? Podziel się swoją opinią w komentarzach!
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
Poznaj tajemnice jednego z najszybszych dronów w historii. Lockheed D-21 był bezzałogowym dronem zdolnym do wykonywania misji na wysokościach niedostępnych dla konwencjonalnych samolotów. Dowiedz się, jak powstał, jak działał i jakie wyzwania napotkał.