Gumowe koła zamiast gąsienic? Spycharka!

Spycharka Marion V22O

Czy gumowe koła mogły zastąpić gąsienice?

Czy wiesz, że istniała spycharka na gumowych kołach?” Tak, to Marion V22O! Maszyna, która miała zrewolucjonizować świat ciężkiego sprzętu dzięki swojej mobilności i nowoczesnemu designowi. Silna, wydajna, a do tego lepiej radząca sobie na trudnym terenie niż można by się spodziewać. Niestety, wyprzedziła swoją epokę i nigdy nie zdobyła większego uznania. Czy dziś mogłaby powrócić w wielkim stylu?

Historia powstania

Marion Power Shovel Company, znana głównie z produkcji koparek i maszyn wydobywczych, postanowiła spróbować swoich sił w segmencie spycharek. W latach 50. XX wieku, firma opracowała model V22O, który wyróżniał się konstrukcją na gumowych kołach. Pomysł był prosty: zaoferować maszynę, która łączyłaby mobilność tradycyjnych wozów kołowych z siłą i wszechstronnością spycharki. Niestety, innowacja ta była zbyt wyprzedzająca swoje czasy i nie zdobyła oczekiwanej popularności.

Cechy szczególne

  • Mobilność: Dzięki gumowym kołom, Marion V22O był szybszy na utwardzonych powierzchniach w porównaniu do gąsienicowych konkurentów.
  • Uniwersalność: Konstrukcja umożliwiająca pracę w kopalniach, na budowach oraz przy utrzymaniu dróg.
  • Niskie koszty utrzymania: Opony wymagały mniej konserwacji niż gąsienice, co było sporą zaletą dla użytkowników.
Czy gumowe koła mogły zastąpić gąsienice?
Czy gumowe koła mogły zastąpić gąsienice?

Dane techniczne

  • Napęd: Marion V22O był wyposażony w układ dieslowsko-elektryczny o mocy 200 KM.
  • Średnica kół: Wynosiła około 1,5 do 2 metrów (59 do 79 cali)
  • Wymiary: Wysokość około 3,2 metra, a szerokość 2,8 metra.
  • Waga: 18 ton
  • Ostrze: Uniwersalne, regulowane hydraulicznie, o pojemności 5-7 metrów sześciennych i rozmiarach około 3,5 metra szerokości oraz 1,2 metra wysokości.
  • Zasięg pracy: Idealny na terenach o umiarkowanym nachyleniu i stabilnym gruncie

Napęd dieslowsko-elektryczny

Marion V22O wykorzystywał zaawansowany układ dieslowsko-elektryczny, w którym silnik wysokoprężny napędzał generator elektryczny. Wyprodukowana energia elektryczna była przesyłana do silników elektrycznych przy każdym kole, co zapewniało:

  1. Precyzyjną kontrolę: Możliwość dokładnej regulacji momentu obrotowego.
  2. Efektywność: Lepsze wykorzystanie mocy w porównaniu do tradycyjnych układów mechanicznych.
  3. Uniwersalność: Umożliwienie pracy na różnych typach podłoża.

Tego typu napęd był innowacją w tamtym czasie, oferując wyjątkową kombinację mobilności, siły i kontroli nad maszyną.

Operacje i ciekawostki

  • Marion V22O żył swoją chwałą w środowiskach przemysłowych, zwłaszcza w USA, gdzie używano go do budowy dróg i kopalń odkrywkowych.
  • Maszyna była znana z tego, że doskonale sprawdzała się w pracach wymagających szybkiego przemieszczania się między miejscami.
  • Choć projekt był innowacyjny, rynek pozostał wierny tradycyjnym gąsienicom, co przyczyniło się do zniknięcia modelu V22O z produkcji w latach 60.

Marion V22O to doskonały przykład maszyny, która była na czasie, ale jednocześnie wyprzedzała swoje czasy. Czy gumowe spycharki mogłyby wrócić do łask w dzisiejszym świecie? Czas pokaże!

Warto też zobaczyć!

  • Pojazdy

    LeTourneau L-2350

    by Adam Matysiak

    W świecie maszyn ciężkich LeTourneau L-2350 jest synonimem gigantycznych rozmiarów i wyjątkowej mocy. Największa ładowarka kołowa na świecie została zaprojektowana do obsługi najcięższych zadań w górnictwie i transporcie materiałów.

Komentarze:

guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments