Bohater Wojny i Ofiara Pokoju

Historia B-17G "Nine O Nine"

Bohater Wojny i Ofiara Pokoju

Boeing B-17G Flying Fortress, znany również jako 'Nine O Nine,’ to jeden z najbardziej rozpoznawalnych bombowców II wojny światowej. Ten legendarny samolot nie tylko odegrał kluczową rolę w powietrznej kampanii nad Europą, ale stał się także symbolem niezłomności i odwagi załóg lotniczych tamtych czasów.

Historia i Służba

Bombowiec B-17G 'Nine O Nine’ był częścią 91. Grupy Bombowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. W trakcie wojny wykonał aż 140 misji bojowych, nie tracąc ani jednego członka załogi w wyniku działań nieprzyjaciela. To niezwykłe osiągnięcie, biorąc pod uwagę niebezpieczeństwa, jakie czyhały na bombowce podczas nalotów, w tym intensywny ostrzał z ziemi oraz ataki niemieckich myśliwców

Na zdjęciu widać przeszkloną kulę dziobową Bombowca - Nine O Nine
Widok na przeszkloną kulę dziobową Bombowca - Nine O Nine

Specyfikacja Techniczna

’Nine O Nine’ był modelem B-17G, czyli najbardziej zaawansowaną wersją Latającej Fortecy. Samolot miał rozpiętość skrzydeł wynoszącą 31,6 metra i był napędzany czterema silnikami Wright R-1820-97. Dzięki temu osiągał prędkość maksymalną około 462 km/h. Wyposażony w liczne karabiny maszynowe, w tym charakterystyczne wieżyczki ogonowe, mógł bronić się przed atakami wrogich myśliwców.

Jedną z charakterystycznych cech B-17G była przeszklona kula dziobowa, która mieściła celownik bombardierski Norden. Był to zaawansowany system celowniczy umożliwiający niezwykle precyzyjne bombardowanie, co znacznie zwiększało skuteczność nalotów.

Celownik Norden był jednym z najbardziej zaawansowanych urządzeń swojego czasu, pozwalając bombardierom na precyzyjne zrzucanie bomb z dużych wysokości. Dzięki temu B-17 mógł efektywnie przeprowadzać strategiczne naloty, nawet w trudnych warunkach pogodowych i przy intensywnej obronie przeciwlotniczej wroga.

Sam kształt i konstrukcja przeszklonej kuli dziobowej zapewniały doskonałą widoczność dla bombardiera, jednocześnie chroniąc go przed pędem powietrza i odłamkami. Wraz z zaawansowanym systemem celowniczym Norden, stanowiła kluczowy element wyposażenia B-17, wpływając na sukces wielu misji bombowych podczas II wojny światowej.

B-17G wyposażony był w aż 13 karabinów maszynowych Browning M2

Karabiny maszynowe były zasilane taśmami amunicyjnymi, które były przechowywane w różnych magazynach na pokładzie. Widoczna na zdjęciu amunicja pokazuje, jak starannie była przechowywana i przygotowywana do użycia podczas misji bojowych. Odpowiednie zasilanie broni było kluczowe podczas walk powietrznych, ponieważ od tego zależało przetrwanie samolotu i jego załogi w obliczu wrogich ataków.

Widok na potężny silnik gwiazdowy Wright R-1820-97 Cyclone
Silnik gwiazdowy Wright R-1820-97 Cyclone o mocy 1200 koni mechanicznych.

Życie po Wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej wiele B-17, w tym 'Nine O Nine,’ znalazło zastosowanie w roli samolotów transportowych, a niektóre były wykorzystywane do celów testowych. 'Nine O Nine’ został ostatecznie odrestaurowany i przywrócony do stanu lotnego przez Fundację Collings Foundation. Stał się częścią ich kolekcji, pełniąc rolę historycznego pomnika, który podróżował po Stanach Zjednoczonych, biorąc udział w pokazach lotniczych i służąc jako narzędzie edukacyjne, przypominające o historii i ofiarach lotników.

Tragiczny Wypadek

Niestety, 2 października 2019 roku 'Nine O Nine’ uległ tragicznemu wypadkowi podczas lotu pokazowego w stanie Connecticut. Wypadek miał miejsce tuż po starcie. 'Nine O Nine’ był częścią wydarzenia organizowanego przez Collings Foundation, podczas którego pasjonaci lotnictwa mogli odbyć lot na pokładzie zabytkowego bombowca. Na pokładzie samolotu znajdowało się 13 osób, w tym 10 pasażerów i 3 członków załogi.

Według raportów, kilka minut po starcie załoga zgłosiła problem z jednym z silników i poprosiła o pozwolenie na natychmiastowy powrót na lotnisko. Niestety, podczas próby lądowania samolot stracił wysokość i uderzył w strefę przechowywania sprzętu zlokalizowaną na lotnisku, po czym zapalił się.

Raport końcowy NTSB, opublikowany później, zwrócił uwagę na kilka czynników, które mogły przyczynić się do wypadku, w tym kwestie związane z konserwacją samolotu oraz procedurami awaryjnymi. Wypadek stał się przedmiotem debaty na temat bezpieczeństwa lotów zabytkowych samolotów i odpowiedzialności za ich utrzymanie.

Dziedzictwo 'Nine O Nine’

Mimo smutnego zakończenia, 'Nine O Nine’ pozostaje ważnym elementem historii lotnictwa. Symbolizuje poświęcenie i odwagę załóg bombowców, które narażały życie, walcząc o wolność w najbardziej niebezpiecznych misjach powietrznych. Jego historia jest nie tylko opowieścią o technicznym arcydziele inżynierii lotniczej, ale także o duchu i determinacji ludzi, którzy latali na jego pokładzie.

Pamięć o 'Nine O Nine’ jest kultywowana przez entuzjastów lotnictwa i historyków wojskowości na całym świecie. Zdjęcia, wspomnienia i relacje z misji tego samolotu nadal inspirują kolejne pokolenia, przypominając o trudnych wyborach i heroicznych czynach czasów wojny.

Ciekawostki:

  • Niezwykła Wytrzymałość: B-17G zyskał reputację niezwykle wytrzymałego samolotu. Istnieją relacje o bombowcach B-17, które wracały z misji z poważnymi uszkodzeniami, takimi jak brakiem całych fragmentów skrzydeł, ogona czy kadłuba, a mimo to były w stanie bezpiecznie wylądować.
  • Wszechstronne Uzbrojenie: B-17G był wyposażony w aż 13 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, co czyniło go jednym z najlepiej uzbrojonych bombowców tamtej ery. Wieżyczki były rozmieszczone tak, aby zapewnić osłonę dookoła samolotu, umożliwiając załodze obronę przed atakami z każdej strony.
  • Latające Szpitalne Skrzydło: Po wojnie wiele B-17 zostało przerobionych na latające szpitale, które transportowały rannych żołnierzy z frontu. Zamiast bomb samoloty te przewoziły sprzęt medyczny i personel, zapewniając pilną opiekę podczas lotu.
  • Kula Dziobowa: Jedną z charakterystycznych cech B-17G była przeszklona kula dziobowa, która mieściła celownik bombardierski Norden. Był to zaawansowany system celowniczy umożliwiający niezwykle precyzyjne bombardowanie, co znacznie zwiększało skuteczność nalotów.
  • Długi Zasięg: Dzięki dużym zbiornikom paliwa B-17 mógł pokonywać długie dystanse – do 3200 km z pełnym ładunkiem bomb. To pozwalało mu na przeprowadzanie strategicznych nalotów głęboko na terytorium wroga.
  • Latający 'Talisman’: Wśród załóg lotniczych B-17 nazywano „Latającą Fortecą” także ze względu na jej reputację jako szczęśliwego talizmanu. Wielu pilotów i załóg wierzyło, że latanie B-17 daje większe szanse na przeżycie niż inne bombowce.
  • Uratowanie załogi z Dachu Świata: W jednym z najbardziej niesamowitych przypadków, załoga B-17, która musiała lądować awaryjnie na Grenlandii, przeżyła 148 dni na lodzie, zanim została uratowana. Mimo trudnych warunków i niewielkiej nadziei na ratunek, ich historia stała się jedną z najbardziej inspirujących opowieści o przetrwaniu z czasów wojny.
  • Hollywoodzki Bohater: B-17G często pojawiał się w filmach i serialach telewizyjnych jako symbol II wojny światowej. Jednym z najsłynniejszych filmów z udziałem B-17 jest „Memphis Belle” z 1990 roku, opowiadający o prawdziwej załodze bombowca z czasów wojny.

Youtube

Warto też zobaczyć!

  • B-52 Stratofortress to bombowiec strategiczny, który od ponad 60 lat służy jako filar amerykańskiej potęgi lotniczej. Dowiedz się, jak powstał, jakie są jego kluczowe specyfikacje i dlaczego wciąż jest niezastąpiony w XXI wieku.

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments