Northrop P-61 Black Widow

Pierwszy Myśliwiec z Radarem II Wojny Światowej

W czasie II wojny światowej rozwój technologii lotniczej oraz wzrost intensywności działań wojennych zmusił wojska alianckie do opracowania innowacyjnych rozwiązań, które pozwalałyby na skuteczne prowadzenie działań bojowych nawet w najtrudniejszych warunkach, jakimi były nocne operacje.

W odpowiedzi na to wyzwanie, amerykańska firma Northrop opracowała P-61 Black Widow (Czarna Wdowa) pierwszy w historii USA samolot myśliwski przeznaczony specjalnie do walki w nocy.

Historia powstania

Projektowanie P-61 rozpoczęło się w 1940 roku, kiedy to amerykańskie Siły Powietrzne zdały sobie sprawę z rosnącej potrzeby posiadania samolotu, który mógłby przechwytywać niemieckie bombowce oraz myśliwce w warunkach nocnych. Samolot ten miał być nie tylko szybki i dobrze uzbrojony, ale przede wszystkim musiał być wyposażony w system radarowy, umożliwiający wykrywanie wrogich maszyn w ciemnościach.

Po wielu testach i udoskonaleniach, pierwsze P-61 weszły do służby w 1944 roku, uczestnicząc zarówno w działaniach bojowych na europejskich, jak i pacyficznych frontach. Jego zaawansowane technologie oraz skuteczność w eliminacji wrogich samolotów przyniosły mu miano „Nocnego Łowcy”.

Przydomek „Czarna Wdowa” nawiązuje do groźnego charakteru P-61 Northrop

Konstrukcja i technologia

P-61 Black Widow charakteryzował się nowoczesną, jak na swoje czasy, konstrukcją. Jego unikalny wygląd, z dwoma smukłymi belkami ogonowymi oraz dużą gondolą centralną, wyróżniał go na tle innych maszyn. W gondoli umieszczono trzyosobową załogę: pilota, strzelca oraz operatora radaru.

Radar SCR-720, w który był wyposażony, był sercem tej maszyny. Pozwalał on na wykrywanie wrogich samolotów na odległość nawet 10 kilometrów, co w tamtych czasach było niezwykłym osiągnięciem. Dzięki temu P-61 mógł bez problemu przechwytywać wrogie maszyny w ciemności lub w warunkach ograniczonej widoczności.

Uzbrojenie

Black Widow był nie tylko technologicznie zaawansowany, ale także silnie uzbrojony. Posiadał:

  • Cztery działka kalibru 20 mm umieszczone w dolnej części kadłuba,
  • Cztery karabiny maszynowe Browning M2 kalibru 12,7 mm zamontowane w wieżyczce, która mogła strzelać w różnych kierunkach.

Taka kombinacja pozwalała mu nie tylko skutecznie niszczyć bombowce przeciwnika, ale także radzić sobie z lżejszymi i bardziej zwrotnymi myśliwcami wroga.

Zasięg i osiągi

Napędzany dwoma silnikami Pratt & Whitney R-2800, P-61 osiągał prędkość maksymalną wynoszącą około 590 km/h oraz pułap maksymalny na poziomie 10 000 metrów. Zasięg wynosił około 1900 kilometrów, co pozwalało na prowadzenie długodystansowych misji patrolowych i bojowych.

Służba bojowa

P-61 Black Widow służył przede wszystkim jako myśliwiec nocny, a jego zadaniem było przechwytywanie wrogich bombowców oraz myśliwców podczas nocnych misji. Maszyna ta odegrała kluczową rolę zarówno w kampaniach w Europie, jak i na Pacyfiku, gdzie stanowiła niezastąpioną część działań obronnych oraz ofensywnych Aliantów.

Szczególnym sukcesem było jej użycie podczas lądowania w Normandii oraz operacji nad Japonią. Dzięki swojemu radarowi i potężnemu uzbrojeniu P-61 skutecznie niszczył wrogie maszyny, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych czy pory dnia.

Kokpit Northrop P-61 Black Widow (Czarna Wdowa)

Dziedzictwo

Mimo że po wojnie P-61 został szybko zastąpiony przez nowsze modele samolotów odrzutowych, jego dziedzictwo jako pionierskiego myśliwca nocnego pozostaje niezapomniane. Black Widow nie tylko zrewolucjonizował nocne działania powietrzne, ale także wyznaczył nowe standardy w zakresie zastosowania radaru w lotnictwie wojskowym.

Dziś P-61 jest jednym z symboli technologicznej innowacyjności II wojny światowej, a nieliczne zachowane egzemplarze można podziwiać w muzeach na całym świecie.

Jeden z najlepiej odrestaurowanych P-61B znajduje się w Steven F. Udvar-Hazy Center, będącym częścią Smithsonian National Air and Space Museum w Waszyngtonie, gdzie można podziwiać go w pełnej krasie. W National Museum of the United States Air Force w Dayton, Ohio, znajdziesz natomiast wersję P-61C, która również została starannie odrestaurowana i wystawiona dla zwiedzających. Dodatkowo, w Mid-Atlantic Air Museum w Reading, Pensylwania, trwa renowacja P-61B, który został odnaleziony na Nowej Gwinei. Celem tego muzeum jest przywrócenie samolotu do stanu lotnego, co uczyniłoby go jednym z nielicznych latających P-61 na świecie. Każde z tych miejsc oferuje unikalną okazję, by zobaczyć ten historyczny myśliwiec nocny z bliska.

Ciekawostki

  • Nazwa inspirowana pająkiem: Samolot został nazwany „Black Widow” (Czarna Wdowa) na cześć groźnego, jadowitego pająka występującego w Ameryce Północnej. Podobnie jak pająk, P-61 miał być niebezpiecznym, nocnym łowcą, który potajemnie atakuje swoje ofiary.
  • Największy myśliwiec II wojny światowej: P-61 był jednym z największych myśliwców używanych podczas II wojny światowej. Był większy od większości bombowców lekkich używanych w tym czasie, co dawało mu przewagę zasięgu i uzbrojenia, ale także czyniło go mniej zwrotnym od typowych myśliwców.
  • Udział w ostatniej misji bojowej II wojny światowej: P-61 ma na swoim koncie prawdopodobnie ostatnie zwycięstwo powietrzne w czasie II wojny światowej. 14 sierpnia 1945 roku, na kilka godzin przed kapitulacją Japonii, P-61 zestrzelił japoński samolot Ki-44
  • Możliwość usunięcia wieżyczki: Choć wieżyczka z czterema karabinami maszynowymi była jednym z kluczowych elementów uzbrojenia, w niektórych przypadkach była usuwana, aby zmniejszyć masę samolotu i poprawić jego osiągi.
  • Wersja P-61C – szybciej i wyżej: W późniejszej wersji P-61C zainstalowano turbosprężarki, które poprawiły osiągi samolotu, umożliwiając mu osiągnięcie większych prędkości (prędkość maksymalna do 685 km/h) oraz wyższych pułapów (do 13 400 m).
  • Ograniczona produkcja: Choć P-61 był bardzo nowoczesnym samolotem, wyprodukowano jedynie około 700 egzemplarzy. Stało się tak, ponieważ wojna zakończyła się krótko po wprowadzeniu Black Widow do służby na większą skalę.

 

Youtube

Warto też zobaczyć!

  • B-52 Stratofortress to bombowiec strategiczny, który od ponad 60 lat służy jako filar amerykańskiej potęgi lotniczej. Dowiedz się, jak powstał, jakie są jego kluczowe specyfikacje i dlaczego wciąż jest niezastąpiony w XXI wieku.

Komentarze:

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments