Co jest większe niż boisko piłkarskie, potrafi wzbić się w powietrze i wygląda jak dwa samoloty sklejone w jeden? Stratolaunch Roc! Największy samolot na świecie, który robi wrażenie nie tylko swoimi rozmiarami, ale i technologią. Ciekawi szczegółów? Lecimy!
Historia powstania
Idea Roc narodziła się w głowie Paula Allena, współzałożyciela Microsoftu. Plan? Stworzyć samolot, który będzie wynosił ładunki w kosmos szybciej, taniej i bezpieczniej niż tradycyjne rakiety. Projekt ruszył w 2011 roku, a pierwszy lot testowy odbył się w 2019 roku. Budowa trwała tak długo, że można by pomyśleć, że składali go na zasadzie „jeden nit dziennie”. Ale warto było czekać!
Dane techniczne i specyfikacja:
Ogólne wymiary:
- Rozpiętość skrzydeł: 117 metrów (największa na świecie, większa niż długość boiska piłkarskiego).
- Długość: 73 metry.
- Wysokość: 15 metrów.
- Powierzchnia skrzydeł: 1 200 m².
- Rozstaw kół: 44,2 metra.
Masa:
- Masa własna: 226 800 kg.
- Maksymalna masa startowa (MTOW): 590 000 kg.
- Maksymalny ładunek: 250 000 kg (ładunek umieszczany między kadłubami).
Silniki:
- Typ: 6 silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney PW4056.
- Moc jednego silnika: 56 750 funtów ciągu (252 kN).
- Te same silniki są używane w: Boeing 747-400.
Zasięg i osiągi:
- Zasięg: Około 3 700 km (2 000 mil morskich) przy pełnym obciążeniu.
- Maksymalna wysokość lotu: 10 668 metrów (35 000 stóp).
- Prędkość przelotowa: 850 km/h (470 węzłów).
Konstrukcja:
- Kadłuby: Dwa równoległe kadłuby o niezależnej strukturze.
- Kokpit: W pełni operacyjny znajduje się w prawym kadłubie; lewy pełni funkcję wspierającą.
- Podwozie: 28 kół w układzie wielokołowym (12 zestawów po obu stronach i 4 przednie).
- Ładowność: Rakiety, pojazdy hipersoniczne, prototypy technologiczne – montowane centralnie między kadłubami.
Wymagania operacyjne:
- Minimalna długość pasa startowego: 3,5 km.
- Lotnisko operacyjne: Pustynia Mojave (Mojave Air and Space Port).
Funkcjonalności specjalne:
- Uniwersalna platforma: Może wynosić na orbitę rakiety wielkości Pegasus XL lub testować pojazdy hipersoniczne, takie jak Talon-A.
- System telemetryczny: Zaawansowane rozwiązania pozwalają na zdalny monitoring parametrów lotu ładunku podczas misji.
Jak widać to nie tylko największy samolot, ale prawdziwy gigant technologiczny!
Operacje i ciekawostki
- W styczniu 2023 roku Roc zaliczył swój najdłuższy lot testowy – 6 godzin w powietrzu.
- W grudniu 2023 po raz pierwszy przenosił pojazd hipersoniczny Talon-A. Wrażenie? „To jak zamontować rakietę na wielorybie” – żartowali inżynierowie.
- Marzec 2024: Talon-A osiąga prędkość hipersoniczną po uwolnieniu z Roc. Sukces!
Na ziemi wygląda jak dwa Boeingi 747, które miały nieudany eksperyment w laboratorium Frankensteina. Ale w powietrzu? Arcydzieło inżynierii! Tym samym ten gigant udowadnia, że granice są po to, by je przekraczać.
Czy kiedykolwiek widzieliście coś równie ogromnego jak Stratolaunch Roc? Może mieliście okazję podziwiać inne giganty lotnictwa, takie jak Airbus A380 czy Antonov An-225? Podzielcie się swoimi przemyśleniami i doświadczeniami w komentarzach!
FAQ: Często Zadawane Pytania?
Czy Stratolaunch Roc nadal lata?
Tak, nie tylko pozostaje aktywny, ale także stale bije kolejne rekordy w swojej kategorii. Do lutego 2024 roku Stratolaunch Roc odbył już trzynaście udanych lotów testowych, udowadniając swoją niezawodność jako platforma do wynoszenia pojazdów hipersonicznych. To nie koniec – firma zapowiada kolejne ambitne misje!.
Po co dwa kokpity w Stratolaunch Roc?
Roc posiada dwa kadłuby, z których tylko jeden zawiera w pełni funkcjonalny kokpit. Drugi kadłub jest używany głównie do celów strukturalnych i nie ma aktywnej roli operacyjnej.
Jak ląduje Stratolaunch Roc?
Dzięki swojej unikalnej konstrukcji i ogromnym rozmiarom Roc potrzebuje wyjątkowo długiego pasa startowego, o minimalnej długości 3,5 kilometra. Proces lądowania wymaga precyzji i doskonałej synchronizacji.
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
Jak Bell X-2 wpłynął na rozwój lotnictwa? Odkryj historię samolotu, który badał prędkości do Mach 3 i granice ludzkich możliwości.