Czy wiesz, że C-5 Galaxy to jeden z największych i najcięższych samolotów na świecie? Ten potwór przestworzy, razem z mniejszym Boeingiem C-17 Globemaster III, jest niezastąpionym narzędziem amerykańskiego transportu powietrznego. Co sprawia, że C-5 Galaxy jest taki wyjątkowy? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule!
Początki giganta
Od swojego debiutu w 1968 roku przez kolejne 15 lat, C-5 Galaxy dumnie nosił tytuł największego i najcięższego samolotu świata. Dopiero w latach 80. Antonow An-124 Rusłan przejął ten tytuł, ale Galaxy wciąż zachwyca swoimi możliwościami.
Niesamowita pojemność
Czy jeden samolot może zabrać na pokład czołg M1 Abrams ważący 60 ton? Dla C-5 Galaxy to pestka! A co powiesz na dodanie do tego jeszcze trzech pojazdów bojowych M2 Bradley i całej załogi z mechanikami? Ten latający kolos przewiezie ładunki o masie do 125 ton, co czyni go absolutnym rekordzistą w transporcie powietrznym.
Kluczowe dane techniczne
- Wysokość: 19,8 m
- Długość: 75,3 m
- Rozpiętość skrzydeł: 67,9 m
- Waga (pusty): 172 tony
- Prędkość maksymalna: 856 km/h
- Maksymalny pułap: wynosi około 12 497 metrów
- Zasięg z maksymalnym ładunkiem: 4200 km
- Maksymalna masa ładunku: 125 ton
- Załoga: 7 osób (z opcją redukcji do 4)
Cechy szczególne
- Załadunek z obu stron: C-5 Galaxy posiada system umożliwiający załadunek zarówno z przodu, jak i z tyłu. Przednia część kadłuba podnosi się, a tylna klapa opada, co skraca czas operacji logistycznych.
- Hydrauliczne podwozie: Aby ułatwić załadunek, podwozie można obniżyć.
- Cztery silniki General Electric CF6: Każdy z nich generuje ciąg większy niż siła 48 lokomotyw!
Operacje i historia
Podczas operacji Pustynna Tarcza flota 85 samolotów C-5 przetransportowała ponad 42% całego sprzętu i personelu amerykańskiej armii, co oznacza ok. ¼ miliona ton ładunku! W pierwszych 21 dniach wojny w Zatoce Perskiej przeniesiono więcej niż całość towarów mostu powietrznego z czasów blokady Berlina Zachodniego.
Kontrowersje i wyzwania
Z racji olbrzymich kosztów utrzymania, C-5 Galaxy zyskał przydomek FRED (skrót od Fucking Ridiculous Economic Disaster). Na każdą godzinę lotu przypada aż 16 godzin pracy obsługi naziemnej!
Nowoczesne modyfikacje
Ostatnia wersja, C-5M Super Galaxy, to prawdziwy game-changer. Dzięki ulepszonym silnikom i technologii, może korzystać z krótszych pasów startowych (o 30% krótszych), wznosi się o 58% szybciej i ma większy zasięg oraz udźwig.
Nietypowy przydomek: Linda Lovelace
C-5 Galaxy zyskał nie tylko oficjalne miano jednego z największych samolotów świata, ale również humorystyczny przydomek „Linda Lovelace”. Inspiracja pochodzi od aktorki znanej z filmów dla dorosłych, a nawiązuje do zdolności samolotu do „klękania” dzięki hydraulicznie obniżanemu podwoziu. Ten żartobliwy pseudonim jest przykładem wojskowego humoru, który towarzyszy nawet najpoważniejszym maszynom.
Ciekawostki
- W latach 70. C-5 testowano jako platformę do przenoszenia bomb atomowych. Pentagon jednak zrezygnował z tego pomysłu.
- Maszyna może przewieźć nawet 360 żołnierzy w kabinie towarowej.
- Od debiutu C-5 wypadki pochłonęły życie 169 osób, ale samolot wciąż pozostaje w czynnej służbie i będzie latał co najmniej do lat 40. XXI wieku.
C-5 Galaxy to maszyna, która zdefiniowała logistykę powietrzną na nowo. Jego monumentalne rozmiary, niesamowite osiągi i historia pełna wyzwań sprawiają, że jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samolotów na świecie.
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
Inżynieryjne cudo czy Frankenstein lotnictwa? Poznaj tajemnice największego samolotu świata – Stratolaunch Roc!