Handley Page Victor

Historia Brytyjskiego Bombowca Strategicznego

Handley Page Victor to więcej niż bombowiec – to symbol brytyjskiej myśli inżynieryjnej. Od misji nuklearnych po tankowanie myśliwców w powietrzu – poznaj historię jednego z najbardziej wszechstronnych odrzutowców RAF.

Historia tego bombowca jest pełna adaptacji i ewolucji – od potężnego nośnika broni nuklearnej aż po wszechstronny tankowiec powietrzny, który służył Królewskim Siłom Powietrznym przez dekady.

Narodziny projektu

Geneza Handley Page Victor sięga wczesnych lat 40., kiedy to brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa zaczęło zdawać sobie sprawę, że era bombowców napędzanych silnikami tłokowymi dobiega końca. W obliczu rosnących napięć w zimnej wojnie konieczne było stworzenie nowej generacji odrzutowych bombowców strategicznych, które mogłyby przenosić broń jądrową na duże odległości, skutecznie unikać obrony przeciwlotniczej i razić cele daleko poza granicami Wielkiej Brytanii.

W 1947 roku brytyjskie siły powietrzne złożyły zapotrzebowanie na bombowiec, który miał być szybki, miał osiągać dużą wysokość lotu i przenosić znaczące ładunki. W odpowiedzi na te wymagania firma Handley Page rozpoczęła prace nad projektem Victor, który wyróżniał się unikalnym, futurystycznym kształtem, zaawansowanym układem aerodynamicznym i potężnymi silnikami turboodrzutowymi.

Pierwszy lot i wejście do służby

Pierwszy prototyp Victora wzniósł się w powietrze 24 grudnia 1952 roku. Był to samolot o wyraźnie futurystycznym wyglądzie, z charakterystycznymi skrzydłami w kształcie delta, co zapewniało doskonałą stabilność i osiągi przy dużych wysokościach. Po intensywnych testach i modyfikacjach, w 1957 roku do służby weszła wersja produkcyjna Victor B Mk. 1, która trafiła do strategicznych sił powietrznych RAF.

Pierwsze Victor B Mk. 1 miały służyć jako bombowce strategiczne przenoszące brytyjską broń nuklearną. Ich zadaniem było dostarczanie ładunków jądrowych w głąb terytorium potencjalnego wroga, zwłaszcza Związku Radzieckiego, jako element polityki odstraszania. Dzięki czterem silnikom turboodrzutowym Armstrong Siddeley Sapphire, Victor był w stanie osiągnąć duży zasięg i prędkość, choć nadal poddźwiękową.

Rola strategiczna i dalsze modernizacje

Victor początkowo pełnił kluczową funkcję w brytyjskich siłach nuklearnych, lecz w obliczu postępujących zmian technologicznych, takich jak rozwój systemów rakietowych oraz coraz bardziej skuteczne radary i systemy obrony przeciwlotniczej, jego rola jako bombowca zaczęła być podważana.

W odpowiedzi na te wyzwania opracowano zmodernizowaną wersję Victor B Mk. 2, która miała większy zasięg, mocniejsze silniki Rolls-Royce Conway oraz zdolność przenoszenia nowej generacji bomb nuklearnych. Victor B Mk. 2 był także zdolny do lotów na bardzo dużych wysokościach, co miało zwiększyć jego szanse na uniknięcie radarów i myśliwców przeciwnika.

Jednak w latach 60. rosnąca skuteczność rakiet balistycznych, które mogły dostarczać ładunki jądrowe na duże odległości z większą precyzją i mniejszym ryzykiem, spowodowała, że bombowce strategiczne zaczęły być wycofywane z roli pierwszoplanowej w strategii odstraszania. To z kolei wymusiło na RAF zmianę podejścia do wykorzystania Victorów.

Charakterystyczne wloty powietrza bombowca Handley Page Victor

Dane Techniczne:

  • Załoga: 5 osób (pilot, drugi pilot, nawigator, nawigator radarowy, operator systemów uzbrojenia)
  • Pierwszy lot: 24 grudnia 1952 (prototyp Victor B.1)
  • Wprowadzenie do służby: 1957 (Victor B Mk. 1)
  • Wycofanie ze służby bombowej: 1968 (przekształcenie w tankowiec powietrzny)

Wymiary:

  • Długość: 35,05 m
  • Rozpiętość skrzydeł: 37,57 m
  • Wysokość: 8,61 m
  • Powierzchnia skrzydeł: 204,4 m²

Masa:

  • Masa pustego samolotu: 38 102 kg
  • Maksymalna masa startowa: 79 380 kg

Osiągi:

  • Prędkość maksymalna: 933 km/h (580 mph) na wysokości 12 200 m
  • Pułap operacyjny: 18 300 m (60 000 stóp)
  • Zasięg:
    • 9 700 km (z maksymalnym ładunkiem bombowym)
    • 13 000 km (zasięg w wersji tankowca)
  • Zasięg bojowy: 4 400 km

Napęd:

  • Silniki: 4 × silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Conway RCo.17 Mk 301 o ciągu 20 600 lbf (91,6 kN) każdy

Uzbrojenie:

  • Ładunek bombowy:
    • Do 15 000 kg bomb (konwencjonalnych lub jądrowych)
    • Przystosowany do przenoszenia brytyjskiej bomby nuklearnej Blue Steel (pocisk rakietowy powietrze-ziemia)
  • Brak uzbrojenia obronnego (w odróżnieniu od wcześniejszych bombowców, Victor nie miał stałego uzbrojenia do obrony przed myśliwcami wroga)

Inne dane:

  • Systemy awioniki: Zaawansowane systemy nawigacyjne, radar pogodowy, system celowniczy do bomb jądrowych oraz systemy łączności.

Modernizacje i wersje:

  • Victor B Mk. 1 – pierwsza wersja bombowa, z silnikami Armstrong Siddeley Sapphire.
  • Victor B Mk. 2 – ulepszona wersja z większym zasięgiem i lepszymi osiągami, z silnikami Rolls-Royce Conway.
  • Victor K.1 / K.2 – przekształcone na tankowce powietrzne, służące w RAF aż do lat 90.

Te dane obejmują charakterystykę najbardziej zaawansowanej wersji bombowej Victor B Mk. 2, która była kluczowym elementem brytyjskiej strategii odstraszania w okresie zimnej wojny.

Na zdjęciu Widoczny są zaawansowane przyrządy sterujące, panele kontrolne oraz fotele załogi
Wnętrze kokpitu Handley Page Victor

Przekształcenie w tankowce powietrzne

Zamiast całkowicie wycofać Victora ze służby, Brytyjczycy zdecydowali się na jego przebudowę i adaptację do nowych zadań. W latach 60. wiele Victorów zostało przekształconych w powietrzne tankowce (wersje K.1 i K.2). Ta zmiana okazała się strzałem w dziesiątkę, ponieważ tankowce powietrzne były kluczowym elementem w operacjach lotniczych o dużym zasięgu, pozwalając myśliwcom i bombowcom na dłuższe misje dzięki tankowaniu w powietrzu.

Victor K.2, najbardziej zaawansowana wersja tankowca, stał się niezwykle istotnym elementem brytyjskich sił powietrznych, szczególnie podczas operacji militarnej na Falklandach w 1982 roku, gdzie pełnił kluczową rolę w zapewnieniu wsparcia logistycznego i tankowania myśliwców oraz bombowców.

Wycofanie ze służby

Pomimo swojego wieku, Victor pozostał w służbie RAF aż do początku lat 90. Jego zdolności jako tankowiec powietrzny sprawiły, że przez lata był niezastąpiony. Jednak postępujący rozwój technologiczny oraz wprowadzenie nowoczesnych samolotów tankowców (np. Vickers VC10) oznaczały, że czas Victora powoli dobiegał końca.

Ostatnie Victor K.2 zostały wycofane ze służby w 1993 roku, kończąc tym samym ponad 40-letnią karierę jednego z najbardziej wszechstronnych samolotów w historii brytyjskiego lotnictwa. Victor, który zaczynał swoją służbę jako bombowiec nuklearny, ostatecznie zakończył jako kluczowy tankowiec powietrzny.

Ile Victorów przetrwało próbę czasu?

Obecnie nie ma już aktywnych egzemplarzy Handley Page Victor – wszystkie zostały wycofane z użytku, a ostatnie samoloty zakończyły służbę w 1993 roku. Jednak kilka egzemplarzy zostało zachowanych w muzeach w Wielkiej Brytanii, gdzie można je zobaczyć.

Zachowane egzemplarze Victora i miejsca, gdzie można je obejrzeć:

Victor K.2 XL231 „Lusty Lindy”

  • Lokalizacja: Muzeum Lotnictwa Yorkshire (Yorkshire Air Museum), Elvington, Anglia.
  • Opis: To jeden z najlepiej zachowanych egzemplarzy bombowca Victor K.2. Samolot wciąż jest w stanie poruszać się po pasie startowym (taksować), co jest unikalną atrakcją muzeum. Regularnie organizowane są specjalne pokazy, podczas których zwiedzający mogą zobaczyć go w ruchu i usłyszeć dźwięk jego silników.

Victor K.2 XM715 „Teasin’ Tina”

  • Lokalizacja: Bruntingthorpe Aerodrome, Leicestershire, Anglia.
  • Opis: XM715 to kolejny Victor, który może poruszać się po pasie startowym, choć nie jest już zdolny do lotu. Samolot jest okazjonalnie prezentowany w ruchu podczas specjalnych wydarzeń lotniczych na terenie Bruntingthorpe.

Victor B.2 XH672

  • Lokalizacja: Imperial War Museum Duxford, Cambridgeshire, Anglia.
  • Opis: XH672 jest wystawiony statycznie jako część kolekcji dużych samolotów RAF. To muzeum jest jednym z największych w Europie, oferując szeroki przegląd brytyjskiego lotnictwa.

Victor K.2 XH673

  • Lokalizacja: Muzeum Lotnictwa w Norwich (City of Norwich Aviation Museum), Norwich, Anglia.
  • Opis: XH673 jest eksponowany na zewnątrz jako część kolekcji muzealnej, umożliwiając zwiedzającym zobaczenie go z bliska.

Victor B.1 XA918

  • Lokalizacja: RAF Museum Cosford, Shropshire, Anglia.
  • Opis: Jeden z pierwszych egzemplarzy Victora, który jest eksponowany w muzeum RAF. To świetne miejsce, aby zobaczyć, jak wyglądał Victor we wczesnej fazie swojej kariery.

Dodatkowe lokalizacje:

Niektóre części Victorów (np. kokpity) są wystawione w innych mniejszych muzeach lotniczych, ale powyższe to najbardziej znane i kompletne egzemplarze.

Dla miłośników historii lotnictwa wizyta w tych muzeach to wyjątkowa okazja do zobaczenia jednego z najważniejszych bombowców brytyjskiego lotnictwa w czasach zimnej wojny.

Dziedzictwo Handley Page Victor

Victor nie był najbardziej znanym bombowcem „trójki V”, jednak jego wkład w historię lotnictwa nie może być niedoceniany. Jego unikalna konstrukcja, wszechstronność i zdolność adaptacji pozwoliły mu służyć przez dekady, od czasów największego napięcia zimnej wojny aż po zakończenie jego misji jako tankowca.

Dziś Victor pozostaje symbolem brytyjskiej inżynierii lotniczej oraz dowodem na to, jak adaptacja i innowacja mogą przedłużyć życie samolotu wojskowego, zmieniając jego rolę, ale wciąż utrzymując go w służbie.

Handley Page Victor K.2 "Lusty Lindy" w Muzeum Lotnictwa Yorkshire, Elvington.

Ciekawostki:

  • Najdłużej służący bombowiec „trójki V”: Victor był ostatnim z trzech brytyjskich bombowców strategicznych („trójki V”), który pozostał w służbie. Chociaż jego rola jako bombowca strategicznego zakończyła się w latach 60., w wersji tankowca powietrznego służył aż do 1993 roku.
  • Konstrukcja futurystyczna jak na swoje czasy – skrzydła w kształcie delta i smukła, opływowa sylwetka Victora wyglądały bardzo nowocześnie, zwłaszcza w porównaniu z innymi samolotami z lat 50. Jego wygląd był wręcz futurystyczny, co przyciągało uwagę na pokazach lotniczych.
  • Początkowe problemy z ciśnieniem w kabinie – wczesne wersje Victora miały problem z systemem ciśnieniowym w kabinie. Podczas długich lotów, załoga odczuwała zmiany ciśnienia, co prowadziło do zmęczenia i innych problemów zdrowotnych. Problem ten został szybko rozwiązany w nowszych wersjach.
  • Adaptacja do roli tankowca: zamiast wycofać Victora po zakończeniu jego roli jako bombowca nuklearnego, RAF przekształcił te samoloty w powietrzne tankowce. Było to praktyczne i ekonomiczne rozwiązanie, które pozwoliło na wykorzystanie jego zdolności transportowych w nowej roli przez kolejne dekady.
  • Kluczowa rola podczas wojny o Falklandy: Victor K.2 odegrał kluczową rolę podczas wojny o Falklandy w 1982 roku, zapewniając tankowanie w powietrzu bombowców Vulcan i innych samolotów, które wykonywały misje na ogromne odległości z bazy w Wielkiej Brytanii aż na południowy Atlantyk.
  • Turbulencje podczas tankowania – wczesne wersje Victora miały problemy z turbulencją podczas tankowania w powietrzu. Ze względu na duże skrzydła, inne samoloty miały trudności z utrzymaniem stabilności podczas zbliżania się do Victora. Z czasem udoskonalono techniki tankowania, aby zminimalizować ten problem.
  • Specjalne malowanie maskujące: Victor w wersji B.2 został pomalowany na kolor biały jako część doktryny ochrony przed falą cieplną w przypadku eksplozji nuklearnej. Uważano, że biały kolor odbije część promieniowania cieplnego i zmniejszy potencjalne uszkodzenia. Z biegiem czasu przekształcono schemat malowania na kamuflaż zielono-szary, odpowiedni dla misji na małych wysokościach.
  • Misja „Black Buck” – jedna z najdłuższych: W czasie wojny o Falklandy, Victor K.2 wspierał bombowce Vulcan podczas operacji Black Buck, które były jednymi z najdłuższych misji bojowych w historii lotnictwa. Tankowce Victor umożliwiły bombowcom Vulcan dotarcie z Wielkiej Brytanii aż do Falklandów, tankując je wielokrotnie w powietrzu.

Youtube

Warto też zobaczyć!

Komentarze:

guest

0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments