Jelcz P882.57 – Ciężarówka wojskowa z napędem 8×8

Kręgosłup artylerii Wojska Polskiego!

Jelcz P882.57 to nowoczesny, wieloosiowy pojazd klasy wojskowej, skonstruowany z myślą o zapewnieniu maksymalnej mobilności w warunkach bojowych oraz ekstremalnie trudnym terenie. Konstrukcja oparta na układzie napędowym 8×8 z niezależnym zawieszeniem osi oraz wysokoprężnym silnikiem V8 stanowi odpowiedź na potrzebę nowoczesnej armii do przenoszenia ładunków o dużym tonażu i strategicznej wartości.

Opancerzona kabina Jelcza P882.57 z widocznym włazem – zaprojektowana dla maksymalnej ochrony załogi w warunkach bojowych.
Opancerzona kabina Jelcza P882.57 z widocznym włazem – zaprojektowana dla maksymalnej ochrony załogi w warunkach bojowych.

Parametry techniczne pojazdu

W konfiguracji bazowej Jelcz P882.57 wyposażony jest w:

  • Napęd: 8×8 z rozdziałem momentu obrotowego na wszystkie osie, blokady międzyosiowe i międzymostowe

  • Silnik: MTU Mercedes-Benz OM 502 LA, 8-cylindrowy, V8, 16.0 l, moc 476 KM

  • Maks. moment obrotowy: 2200 Nm przy 1300 obr./min

  • Skrzynia biegów: automatyczna, np. Allison 4500 SP

  • Zawieszenie: niezależne, pneumatyczne, z systemem samopoziomowania

  • Długość całkowita: ok. 10,5 m

  • Masa własna: ok. 19 000 kg

  • Ładowność maksymalna: do 16 000 kg (zależnie od nadwozia)

  • Zasięg operacyjny: do 800 km przy pełnym załadunku

  • Zbiornik paliwa: 400 litrów

Pojazd może pokonywać przeszkody terenowe do 30 cm wysokości, rowy do 60 cm i brodzić w wodzie do 1 m. Beadlocki i centralny system pompowania kół są standardem.

W ramach programu HOMAR-K, Jelcz P882.57 występuje również w wersji pojazdu amunicyjnego.
W ramach programu HOMAR-K, Jelcz P882.57 występuje również w wersji pojazdu amunicyjnego.

Ochrona balistyczna i przeciwminowa

Kabina Jelcza może być opancerzona zgodnie z poziomami STANAG 4569:

  • Balistyczna: do poziomu 2 lub 3

  • Przeciwminowa: poziom 2a/2b

Dodatkowe rozwiązania obejmują podłogę w kształcie litery V oraz fotele z amortyzacją przeciwwybuchową.

Elektronika i systemy zarządzania

  • FONET i BMS: kompatybilność z systemami zarządzania polem walki (C4ISR)

  • SASOT: System Automatycznego Sterowania Kontrolą Zdatności i Obsługi Technicznej

  • CAN-bus: pełna diagnostyka i aktualizacje z poziomu kabiny

Praktyczne zastosowania

  • Transport systemów WR-40 Langusta, Pilica+, CAMM (Mała Narew), K239 Chunmoo (Homar-K)

  • Nośnik kontenerów i urządzeń specjalistycznych

  • Platforma do integracji systemów CBRN, radarowych i dowodzenia

  • Ewakuacja techniczna i misje ratownicze

  • Obsługa HIMARS (ASV-H) i Homar-K (ASV-K) jako pojazd amunicyjny

Warianty specjalistyczne

  • T21 TS: Mała Narew

  • T45K MLRS: Homar-K (K239 Chunmoo)

  • T28 TS ASV-K / ASV-H: Amunicyjne

  • Pilica+: Nośnik wyrzutni iLauncher38

  • P883.57: Prototyp 3. generacji z niezależnym zawieszeniem osi i silnikiem za kabiną

Wnętrze kabiny Jelcza P882.57 – ergonomiczne stanowisko kierowcy zaprojektowane z myślą o pracy w warunkach bojowych.
Wnętrze kabiny Jelcza P882.57 – ergonomiczne stanowisko kierowcy zaprojektowane z myślą o pracy w warunkach bojowych.

Porównanie międzynarodowe

  • Tatra T815-7: podobna konfiguracja 8×8, zawieszenie rurowe

  • MAN HX77: mniejsza ładowność, ale wysoka niezawodność

  • Oshkosh HEMTT: cięższy, używany głównie w USA, brak pełnej modularności

Jelcz wyróżnia się lokalną produkcją, adaptacją do polskich warunków operacyjnych i kompatybilnością z krajowymi systemami łączności i dowodzenia.

Aspekty eksploatacyjne

  • MTBF: wysoki, dzięki SASOT i zdalnej diagnostyce

  • Serwisowanie: zgodne z poziomem I/II NATO, szeroka sieć serwisowa PGZ

  • Modernizacja: możliwość przyszłej adaptacji do hybrydowego napędu lub zasilania z ogniw paliwowych

Znaczenie strategiczne

  • Zwiększenie mobilności jednostek ogniowych

  • Skrócenie czasu reakcji i zwiększenie elastyczności bojowej

  • Wsparcie dla projektów polonizacji technologii i suwerenności technologicznej

Podsumowanie i co dalej?

Jelcz P882.57 nie jest jedynie ciężarówką wojskową. To technologiczna platforma nowej generacji, która wspiera mobilność i efektywność operacyjną Sił Zbrojnych RP. Jego potencjał adaptacyjny, modularność i integracja z systemami walki czynią z niego pojazd gotowy na współczesne i przyszłe wyzwania pola walki.

Masz doświadczenia z Jelczem? A może interesują Cię inne pojazdy 8×8? Zostaw komentarz i sprawdź nasze analizy innych platform bojowych!

Youtube

Warto też zobaczyć!

guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze