Tankowiec TT Knock Nevis

Największy Statek Świata

Kiedy myślimy o potężnych jednostkach morskich, zazwyczaj przed oczami stają nam statki z dawnych czasów czy tajemnicze morskie stwory. Jednak w świecie współczesnych gigantów oceanów, to statki takie jak TT Knock Nevis przyciągają naszą uwagę. Odkryjmy razem, dlaczego ten statek zdobył miano największego na świecie i jakie fascynujące sekrety kryje w sobie jego historia oraz dane techniczne.

Ten supertankowiec, który przez pewien czas dzierżył tytuł największego statku na świecie. Został stworzony w 1979 roku przez stocznię Sumitomo Heavy Industries w Japonii, początkowo nosił nazwę Seawise Giant. Ten kolosalny statek miał imponujące wymiary: długość ponad 458 metrów (1,504 stóp), szerokość 69 metrów (226 stóp) i zanurzenie 24,6 metra (81 stóp), co czyniło go jednym z najcięższych i najdłuższych statków w historii.

Knock Nevis był zaprojektowany do przewożenia ogromnych ilości ropy naftowej. Jego ładowność wynosiła około 564 763 DWT (Deadweight Tonnage), co pozwalało na transportowanie ponad 4 milionów baryłek ropy naftowej. Mimo swojej wielkości, Knock Nevis miał stosunkowo niski prędkość maksymalną, wynoszącą około 16 węzłów.

Statek przeżył dramatyczne chwile podczas wojny irańsko-irackiej, gdy został uszkodzony w wyniku ataku rakietowego. Po naprawach został przemianowany na „Happy Giant”, a następnie „Jahre Viking” i ostatecznie na „Knock Nevis”.

Po zakończeniu służby w 2009 roku, Knock Nevis został przekształcony w jednostkę magazynową (FSO – Floating Storage and Offloading unit), a ostatecznie złomowany w 2010 roku. Mimo że nie istnieje już fizycznie, Knock Nevis pozostaje ikoną w historii światowej żeglugi, będąc symbolem technologicznych osiągnięć i imponujących rozmiarów współczesnych statków.

Obecnie największym tankowcem na świecie jest Oceania, który był pierwotnie znany jako TI Oceania. Jest to supertankowiec z kategorii ULCC (Ultra Large Crude Carrier), mierzący 380 metrów długości i o nośności 441,585 ton DWT (Deadweight Tonnage). Choć został zbudowany w 2003 roku, obecnie funkcjonuje jako jednostka magazynowa (Floating Storage and Offloading unit – FSO) zakotwiczona w Sungai Linggi, Malezja.

Youtube

Warto też zobaczyć!

Komentarze:

guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments