Czołg Object 279 to wyjątkowy radziecki eksperymentalny pojazd opancerzony, stworzony w latach 50. XX wieku w celu przetrwania w warunkach wojny nuklearnej i trudnych terenach. Oto szczegółowa analiza jego projektu, możliwości i przyczyn zaprzestania produkcji.
Eliptyczna Twierdza na Gąsienicach
Już na pierwszy rzut oka Obiekt 279 wyróżniał się spośród innych czołgów. Jego eliptyczny kadłub, przypominający nieco latający spodek, nie był jedynie ekstrawagancją projektantów.
Galeria
Ten nietypowy kształt miał kluczowe znaczenie dla przetrwania w obliczu fali uderzeniowej po wybuchu nuklearnym. Dodatkowo, cztery gąsienice zapewniały mu niezrównaną stabilność i mobilność na każdym terenie, nawet w zniszczonym i skażonym krajobrazie po wojnie atomowej.
Potęga Ognia i Pancerza
Działo 130 mm M-65 zamontowane na Obiekcie 279 było jednym z najpotężniejszych dział czołgowych swoich czasów. Choć dokładne dane dotyczące jego możliwości przebicia pancerza są niepełne, szacuje się, że mogło ono przebić od 250 do 300 mm jednorodnego pancerza stalowego pod kątem 90 stopni z odległości 1000 metrów.
Co więcej, załoga była chroniona przed skutkami broni masowego rażenia dzięki zaawansowanemu systemowi ochrony NBC. Warto jednak pamiętać, że Obiekt 279 był prototypem i nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Z tego powodu nie ma dokładnych danych z testów poligonowych, które potwierdziłyby jego rzeczywiste możliwości.
Dlaczego Nigdy Nie Ujrzał Światła Dziennego?
Pomimo swoich imponujących możliwości, Obiekt 279 pozostał jedynie prototypem. Dlaczego? Powodów było kilka. Po pierwsze, jego zaawansowana konstrukcja czyniła go niezwykle kosztownym i skomplikowanym w produkcji. Po drugie, zmiana strategii wojskowej ZSRR pod rządami Nikity Chruszczowa, który faworyzował technologię rakietową, przekreśliła szanse ciężkich czołgów na masową produkcję. Wreszcie, zmieniający się charakter wojny, z większym naciskiem na mobilność i siłę powietrzną, sprawił, że kolosy takie jak Obiekt 279 stały się mniej praktyczne.
Świadectwo Geniuszu Inżynierów
Choć Obiekt 279 nigdy nie wszedł do służby, pozostaje on fascynującym przykładem inżynierii z czasów Zimnej Wojny. To pomnik pomysłowości radzieckich konstruktorów, którzy dążyli do stworzenia niezwyciężonej broni pancernej. Dziś, jedyny zachowany egzemplarz tego czołgu można podziwiać w Muzeum Czołgów w Kubince pod Moskwą, gdzie przypomina o czasach, gdy świat stał na krawędzi nuklearnej apokalipsy.
Dane Techniczne
Waga:
- Masa bojowa: 60 ton
Wymiary:
- Długość całkowita (z działem): 10,2 m
- Długość kadłuba: 6,77 m
- Szerokość: 3,4 m
- Wysokość: 2,65 m
- Prześwit: 430 mm
Silnik:
- Typ: DG-8M, 16-cylindrowy, wysokoprężny, chłodzony cieczą
- Moc: 1000 KM przy 2100 obr./min
Prędkość i zasięg:
- Prędkość maksymalna: 55 km/h
- Zasięg: 300 km
Uzbrojenie:
- Działo główne: M-65 kal. 130 mm, gwintowane
- Amunicja: 24 pociski
- Karabin maszynowy: KPWT kal. 14,5 mm (sparowany z działem)
- Amunicja: 1000 nabojów
Nadwozie:
- Pancerz: stalowy, odlewany i walcowany
- Grubość pancerza:
- Przód kadłuba: do 269 mm
- Boki kadłuba: do 182 mm
- Tył kadłuba: do 93 mm
- Wieża: do 305 mm
- Układ jezdny: cztery gąsienice, niezależne zawieszenie na drążkach skrętnych
Załoga:
- 4 osoby (dowódca, działonowy, ładowniczy, kierowca)
Dodatkowe informacje:
- System ochrony przed bronią ABC: tak
- System przeciwpożarowy: automatyczny
- System łączności: radiostacja R-113
Obiekt 279 był czołgiem o wyjątkowej konstrukcji i zaawansowanych rozwiązaniach technicznych, które miały zapewnić mu przewagę na polu walki. Niestety, ze względu na wysokie koszty produkcji i złożoność konstrukcji, projekt został zarzucony na rzecz bardziej konwencjonalnych czołgów.
FAQ: Często Zadawane Pytania
Dlaczego ten czołg miał 4 gąsienice?
Czterogąsienicowy układ jezdny Obiektu 279 miał na celu zwiększenie jego mobilności na trudnym terenie, takim jak bagna, grząski grunt czy przeszkody przeciwczołgowe. Dodatkowo, rozłożenie ciężaru na większą powierzchnię zmniejszało nacisk jednostkowy na podłoże.
Czy brał on udział w działaniach wojennych?
Nie, Obiekt 279 nigdy nie wszedł do masowej produkcji ani nie brał udziału w działaniach wojennych. Pozostał jedynie prototypem.
Kto go zaprojektował?
Głównym projektantem Obiektu 279 był Żozef Kotin, wybitny radziecki konstruktor czołgów, znany również z prac nad czołgami IS i T-10.
Kiedy powstał?
Prace nad Obiektem 279 rozpoczęły się w 1957 roku, a prototyp został ukończony w 1959 roku.
Ile egzemplarzy powstało?
Wyprodukowano tylko jeden egzemplarz prototypowy Obiektu 279.
Jak gruby był pancerz?
Grubość pancerza Obiektu 279 wahała się od 93 mm z tyłu kadłuba do 305 mm na wieży.
Gdzie można go zobaczyć na żywo?
Jedyny zachowany egzemplarz Obiektu 279 można zobaczyć w Muzeum Czołgów w Kubince pod Moskwą.
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
Poznaj najcięższy czołg, jaki kiedykolwiek zbudowano podczas II wojny światowej. Odkryj jego imponujące rozmiary, potężne uzbrojenie i dlaczego pozostaje ikoną historii militariów.
Niezwykłe rozwiązania techniczne zastosowane w tym czołgu z pewnością pozostawiły niezatarte wrażenie na tych, którzy mieli okazję pracować nad jego konstrukcją.