Skład towarowy Union Pacific - Logistyka w amerykańskim stylu

Skład towarowy Union Pacific – Logistyka w amerykańskim stylu

10 000-tonowy skład towarowy z 7 lokomotywami i 182 wagonami.

FacebookWhatsapp

Choć amerykańskie koleje przyzwyczaiły nas do ogromnych składów, to ten konkretny przejazd w pobliżu Laury w stanie Illinois wyróżniał się nawet na ich tle. Potężny skład towarowy Union Pacific, złożony z 182 wagonów i napędzany przez siedem lokomotyw – pięć z przodu i dwie po środku – stanowi doskonały przykład efektywnego zarządzania mocą trakcyjną.

Skład i Rozmieszczenie Lokomotyw

Zastosowany układ trakcyjny zawierał:

  • 1 lokomotywę prowadzącą (SD70ACe #8495),
  • 4 podobne jednostki wspomagające umieszczone na czele składu,
  • 2 jednostki DPU (Distributed Power Units) rozmieszczone w części środkowej.

Zastosowanie takiego rozkładu umożliwiało efektywne rozłożenie momentu obrotowego wzdłuż całej długości pociągu, co jest kluczowe przy operacjach z udziałem składów o masie przekraczającej 10 000 ton.

Skład Union Pacific z pięcioma lokomotywami SD70ACe przecina przejazd kolejowy w Illinois
Skład Union Pacific z pięcioma lokomotywami SD70ACe przecina przejazd kolejowy w Illinois

Technologia Distributed Power – Zastosowanie i Korzyści

System DPU pozwala na centralne sterowanie lokomotywami umieszczonymi w różnych punktach składu. Umożliwia to:

  • redukcję naprężeń w sprzęgach (ang. in-train forces),
  • bardziej efektywne hamowanie z uwzględnieniem masy rozmieszczonej wzdłuż składu,
  • lepszą trakcję na długich wzniesieniach i podczas ruszania,
  • zwiększenie bezpieczeństwa dynamicznego pociągu na długich, prostych odcinkach szlaku.

Z punktu widzenia inżynierii transportu, jest to obecnie jedno z najbardziej optymalnych rozwiązań stosowanych w kolejach towarowych.

Kolej vs. Transport Drogowy

W przeliczeniu na objętość ładunku, skład składający się z 182 wagonów intermodalnych może zastąpić ponad 350 zestawów ciężarowych klasy TIR. Takie przejazdy stanowią realne odciążenie infrastruktury drogowej, a przy tym znacząco obniżają:

  • jednostkowe zużycie paliwa,
  • emisję CO₂ w przeliczeniu na tonokilometr,
  • koszty logistyczne w transporcie masowym.

Z tego powodu kolej pozostaje jednym z najefektywniejszych i najbardziej zrównoważonych środków transportu ładunków na dużą skalę.

Skład Union Pacific z dwiema lokomotywami SD70ACe pośrodku, sterowanymi zdalnie w ramach systemu Distributed Power.
Skład Union Pacific z dwiema lokomotywami SD70ACe pośrodku, sterowanymi zdalnie w ramach systemu Distributed Power.

Długość, Prędkość i Skala Składu Union Pacific

Jednym z najbardziej imponujących elementów tego przejazdu była prędkość, z jaką poruszał się skład. Pomimo swojej masy przekraczającej 10 000 ton i długości niemal czterech kilometrów, pociąg osiągał prędkość szacowaną na 80 do 100 km/h. W świecie transportu kolejowego tak szybki przejazd kolosa tej skali to prawdziwy pokaz inżynieryjnej precyzji i efektywności.

Całkowita długość opisywanego składu wynosiła około 3,8 kilometra. Obliczenia oparto na przeciętnej długości wagonu (około 20 metrów) oraz długości każdej z siedmiu lokomotyw SD70ACe (około 22 metry). Rezultat? Imponująca linia stalowych wagonów ciągnąca się przez niemal cztery kilometry.

Rekordowe Składy w USA

Choć skład Union Pacific z 182 wagonami robi ogromne wrażenie, to warto dodać, że absolutny rekord należy również do tej samej firmy. W 2010 roku na trasie przez stan Nevada przejechał pociąg złożony aż z 296 wagonów, ciągniętych przez 9 lokomotyw. Całkowita długość tego składu przekroczyła 5,5 kilometra! To pokazuje, że przy odpowiednim planowaniu i technologii kolej wciąż potrafi zaskakiwać skalą.

Wnioski

Zarejestrowany skład Union Pacific jest doskonałym przykładem współczesnych możliwości w zakresie optymalizacji przewozów kolejowych. Rozwiązania takie jak DPU, przy odpowiednim rozmieszczeniu jednostek trakcyjnych, umożliwiają bezpieczne, wydajne i opłacalne przemieszczanie ładunków na ogromną skalę.

Youtube

Warto też zobaczyć!

Komentarze:

guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments