Destinus S – Hipersoniczny Samolot na Wodór

by Adam Krawiec

Czy kiedykolwiek wyobrażałeś sobie podróż z Nowego Jorku do Londynu, która trwa krócej niż seans filmowy? To może stać się rzeczywistością dzięki europejskiemu startupowi Destinus, który pracuje nad serią super szybkich samolotów zdolnych do osiągnięcia prędkości pięciokrotnie większej niż prędkość dźwięku.

Destinus, młoda firma lotnicza założona zaledwie dwa lata temu, zaprezentowała swoje ambitne plany na 54. Międzynarodowych Targach Lotniczych w Paryżu. Ich flagowy projekt, Destinus S, to 25-osobowy odrzutowiec biznesowy, który będzie mógł pokonać do 10 tysięcy kilometrów i lecieć na wysokości 33 kilometrów – to aż 20 tysięcy metrów wyżej niż obecne samoloty pasażerskie.

Destinus S to hipersoniczny samolot z czterema silnikami wysokiej wydajności, które są przystosowane do pracy na ciekłym wodorze. Prędkość hipersoniczna to prędkość pięć razy szybsza niż dźwięk, co przekłada się na co najmniej 6125 km/h. Ta innowacyjna technologia ma potencjał zrewolucjonizować podróże służbowe, umożliwiając jednodniowe podróże na inne kontynenty. Planowane jest jej uruchomienie do 2030 roku.

Destinus ma również w planach stworzenie szerokokadłubowego pasażerskiego samolotu hipersonicznego o nazwie Destinus L. Ten projekt będzie mógł pokonać do 22 tysięcy kilometrów i zabrać na pokład 300-400 osób. Maszyna będzie mogła dotrzeć do dowolnego miejsca na świecie w ciągu dwóch do trzech godzin, a koszt biletu ma być porównywalny z cenami obecnej technologii lotniczej. Ten samolot będzie miał prędkość przelotową Mach 6, co oznacza, że będzie lecieć sześć razy szybciej niż dźwięk (około 7350 km/h).

Podróżowanie z Frankfurtu do Sydney w 4 godziny i 15 minut?

To może stać się rzeczywistością dzięki technologii Destinus, która otwiera nowe możliwości skrócenia czasu podróży na całym świecie.

Obecnie lot z Europy do Australii trwa około 20 godzin w regularnym samolocie pasażerskim. Destinus twierdzi, że dzięki swojej technologii lot z Frankfurtu do Sydney potrwa tylko 4 godziny i 15 minut, a lot z Frankfurtu do Szanghaju – 2 godziny i 45 minut, co oznacza skrócenie obecnej podróży o osiem godzin.

Jak to jest możliwe?

Sekret tkwi w zastosowaniu ciekłego wodoru jako paliwa i połączeniu silników turboodrzutowych i strumieniowych z naddźwiękową komorą spalania. Wodór jest paliwem wysokoenergetycznym i nie emituje dwutlenku węgla, co czyni go przyjaznym dla środowiska. Silniki turboodrzutowe są używane do startu i lądowania, a silniki strumieniowe do przyspieszania i utrzymania prędkości hipersonicznej.

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments