Ekranoplan Łuń – niezwykła konstrukcja z czasów ZSRR

by Adam Krawiec

W świecie technologii wojskowej istnieją maszyny, które zdumiewają swoją innowacyjnością, a jednocześnie budzą respekt swoimi możliwościami. Ekranoplan Łuń, choć nie jest już najnowocześniejszym wynalazkiem, nadal pozostaje jednym z najbardziej fascynujących osiągnięć inżynierii radzieckiej. Zanim jednak zagłębimy się w konkretne liczby i parametry, warto zrozumieć, jak ważne było stworzenie takiego pojazdu dla Związku Radzieckiego i jakie wyzwania stały przed inżynierami podczas jego projektowania. W dalszej części artykułu przedstawimy dokładne dane techniczne tej imponującej maszyny, które pozwolą czytelnikowi docenić jej unikalność i potęgę.

Historia Powstania:

Ekranoplan Łuń był wynikiem dążenia Związku Radzieckiego do stworzenia nowej klasy pojazdów, które łączyłyby zalety statków i samolotów. Projektowanie tej maszyny rozpoczęło się w latach 70. XX wieku, a jej głównym celem było stworzenie pojazdu zdolnego do szybkiego przenoszenia ciężkiego sprzętu wojskowego oraz udziału w działaniach bojowych na morzu.

Dane techniczne:

Kiedy mówimy o inżynierii i technologii, liczby i konkretne dane często mówią więcej niż tysiąc słów. Ekranoplan Łuń, majstersztyk radzieckiej inżynierii, jest tego doskonałym przykładem. Aby w pełni zrozumieć jego potęgę i unikalność, warto przyjrzeć się bliżej jego specyfikacji. Poniżej przedstawiamy tabelę z kluczowymi danymi technicznymi tej imponującej maszyny. Dzięki niej łatwiej będzie docenić skalę osiągnięć inżynierów, którzy stworzyli ten niezwykły pojazd.

Parametr Wartość
Długość 74 metry
Rozpiętość 44 metry
Silniki 8x turboodrzutowe Kuzniecow NK-87
Maksymalna prędkość 550 km/h
Zasięg 2000 km
Broń przeciw-okrętowa 6x rakiety 3M80 Moskit
Długość rakiety 10 metry
Waga rakiety 4,5 tony
Zasięg rakiety 120 km
Działka do samoobrony 4x

Zastosowanie:

Jego głównym zadaniem było zwalczanie okrętów wroga. W tym celu został wyposażony w sześć rakiet przeciw-okrętowych 3M80 Moskit. Wyrzutnie tych rakiet umieszczono na grzbiecie maszyny, co pozwalało na szybkie i skuteczne atakowanie celów. Rakiety te były zdolne do pokonywania odległości 120 km, utrzymując się przy tym na bardzo niskiej wysokości. Każda z nich ważyła 4,5 tony i miała prawie 10 metrów długości.

Ostatnia podróż:

W lipcu 2020 roku, po latach spędzonych w zapomnieniu na zachodnich brzegach Morza Kaspijskiego, Ekranoplan klasy 'Lun’, nazywany „Potworem z Morza Kaspijskiego”, wyruszył w swoją prawdopodobnie ostatnią podróż. Ten imponujący kolos, który kiedyś przemierzał wody jako symbol potęgi radzieckiej technologii, został przetransportowany w miejsce, które miało stać się jego ostatecznym domem.

Flotylla składająca się z trzech holowników i dwóch statków eskortujących miała trudne zadanie przewiezienia 380-tonowego Ekranoplanu. Podróż trwała 14 godzin i prowadziła wzdłuż brzegów Morza Kaspijskiego do miejsca w pobliżu starożytnej miejscowości Derbent, położonej w rosyjskiej republice Dagestanu.

Po upadku Związku Radzieckiego w latach 90. XX wieku, 'Lun’ został opuszczony i skazany na korozję w bazie morskiej Kaspiysk. Jego relokacja w 2020 roku była nie tylko przypomnieniem o technologicznych osiągnięciach przeszłości, ale także szansą na zachowanie tej niezwykłej maszyny dla przyszłych pokoleń.

Teraz, stojąc obok starożytnej Derbent, która znajduje się w rosyjskiej republice Dagestanu, nad Morzem Kaspijskim. Po jego relokacji w 2020 roku, stał się atrakcją turystyczną w tym regionie.

Derbent jest jednym z najstarszych miast w Rosji i posiada bogatą historię, co czyni go idealnym miejscem dla tak ważnego artefaktu z czasów Związku Radzieckiego. Jeśli planujesz odwiedzić ten region, warto zarezerwować czas na obejrzenie tego imponującego świadka historii radzieckiej technologii.

Ekranoplan „Łuń” Wizyta w kokpicie

Ciekawostki:

Choć ekranoplany były rozwijane przez wiele krajów, to właśnie Łuń stał się ikoną tej technologii. Jego imponujące rozmiary i zdolności bojowe czyniły go obiektem zainteresowania nie tylko specjalistów, ale także miłośników techniki wojskowej na całym świecie.

  • Koncepcja ekranoplanu: Ekranoplany, nazywane również „statkami latającymi”, wykorzystują efekt naziemny (ground effect) do unoszenia się tuż nad powierzchnią wody. Dzięki temu mogą przemieszczać się z dużą prędkością, zużywając jednocześnie mniej paliwa niż tradycyjne samoloty.

  • Unikalna konstrukcja: Łuń był jedynym ekranoplanem przeznaczonym do działań bojowych. Większość innych ekranoplanów była projektowana do transportu.

  • Zimna Wojna: Projektowanie i budowa Łuny odbywały się w czasach Zimnej Wojny. Maszyna ta miała być odpowiedzią Związku Radzieckiego na rosnące zagrożenie ze strony zachodnich flot wojennych.

  • Nie tylko Łuń: Związek Radziecki eksperymentował z wieloma innymi ekranoplanami, w tym słynnym „Kaszalotem”, który miał być używany do szybkiego transportu wojsk.

  • Koniec ery: Po upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku, wiele projektów, w tym ekranoplany, zostało porzuconych z powodów finansowych. Chociaż Łuń nigdy nie został w pełni wykorzystany w działaniach bojowych, stał się symbolem radzieckiej potęgi technologicznej.

  • Miejsce w kulturze: Ekranoplany, w tym Łuń, stały się inspiracją dla wielu twórców filmów i książek science fiction, dzięki swojemu futurystycznemu i niezwykłemu wyglądowi.

  • Dziedzictwo: Chociaż ekranoplany nie stały się powszechne w użytku wojskowym, idea wykorzystania efektu naziemnego jest nadal badana i rozwijana w różnych częściach świata, zarówno w celach wojskowych, jak i cywilnych.

Podsumowanie:

Po upadku Związku Radzieckiego w 1991 roku, wiele projektów, w tym ekranoplany, zostało porzuconych z powodów finansowych. Chociaż Łuń nigdy nie został w pełni wykorzystany w działaniach bojowych, stał się symbolem radzieckiej potęgi technologicznej.

Tym samym Ekranoplan Łuń to niewątpliwie jedno z najbardziej fascynujących osiągnięć inżynierii radzieckiej. Łącząc w sobie cechy statku i samolotu, stał się symbolem innowacyjności i potęgi Związku Radzieckiego w dziedzinie technologii wojskowej. Jego imponujące parametry techniczne oraz unikalne zdolności bojowe czynią go jednym z najciekawszych pojazdów w historii wojskowości.

Youtube video

Subscribe
Powiadom o
guest

5 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Inline Feedbacks
View all comments