Scania R730 V8 10×8 – Ciągnik siodłowy do ciężkich ładunków.

Prawdziwego ciężarowego olbrzyma do transportu ciężkich ładunków, można spotkać na bezkresnych bezdrożach Australii. Jedna z tamtejszych firm o nazwie “Qube Bulk” która głównie zajmuje się transportem surowców z kopalń odkrywkowych, jest w posiadaniu pojazdu Scania R730 V8 10×8. Jest zaliczana do floty tak zwanych poczwórnych pociągów drogowych (ang. Quad Road Train) czyli największe pojazdy, jakie mogą poruszać się po australijskich drogach.

Scania R730 pociąg drogowy na australijskim pustkowiu.

Ta ogromna ciężarówka od Scanii zajmuje się transportem ciężkich ładunków w tym wypadku rudy żelaza z kopalń w regionie Pilbara do Port Hedland na zachodzie Australii. To trasa o długości 450 km tylko w jedną stronę, pojazd będzie użytkowany przez 6 i pół dnia w tygodniu. Tym samym ciężarówka może przejechać milion km w ciągu pierwszych trzech lat eksploatacji.

Jaka jest maksymalna dopuszczalna waga ładunku?

Maksymalna waga ładunku, który może przewieźć ciężarówka Scania R730 V8 10×8, robi ogromne wrażenie i wynosi aż 220 ton. Ale jego moc przerobowa nie od razu będzie wykorzystywana w całości. Ponieważ obecnie australijskie przepisy pozwalają, na to aby masa całkowita poczwórnych pociągów drogowych nie przekraczała 175 t.

W szczególnych wypadkach, dopuszczonych do ruchu na mocy zgodności z wymogami Performance-Based Standards (PBS), dopuszczalna masa całkowita pojazdu, może być zwiększona do maksymalnie 200 t. Jednak z czasem przepisy zapewne zostaną zmienione i gigantyczna ciężarówka od Scanii pokaże swoją pełną moc. Tym samym wyższe limity ładowności mogą również spowodować zmniejszenie liczby wykorzystywanych ciężarówek na australijskich drogach.

Dane techniczne pojazdu – Scania R730 V8 10×8

Sercem pojazdu jest silnik Euro 5 V8 z EEV, który może napędzać biodiesel, jest wyposażona także w całkowicie zautomatyzowany system zmiany biegów Opticruise i w pełni stalowe wielopłaszczyznowe zawieszenie, wytrzymałe siodło Jost DR38C-1 o obciążalności 260 kN, piastę redukcja osi z napędem wózka oraz piąta oś działająca jako jednostka wleczona z tyłu.

Obejmuje także rozstaw osi 4700 mm i 1450 mm wózków i jest wyposażona w hydraulikę oraz wysokie podwozie odpowiednie do tego typu prac. Podstawowa konfiguracja 8×8 obejmuje także hamulce bębnowe dookoła, co zapewnia większą trwałość w bardzo ciężkich warunkach pracy.

Zobacz, jak to jest prowadzić tak zwany pociąg drogowy przez australijskie pustkowie.