Wyobraź sobie, że widzisz potężny samolot transportowy, ale zamiast skrzyń z zaopatrzeniem ma na pokładzie działa, armaty i kamery termowizyjne, które widzą wszystko. AC-130, znany również jako „Anioł Śmierci”, to prawdziwa latająca artyleria. Jest powolny, masywny, ale każdy, kto znajdzie się w jego zasięgu, ma tylko jedno wyjście – modlić się o cud.
Powstanie i Przeznaczenie
W odpowiedzi na potrzeby wojny w Wietnamie, AC-130 został zaprojektowany jako platforma wsparcia ogniowego zdolna do długotrwałego działania nad polem walki. Helikoptery, choć wszechstronne, nie mogły przewozić wystarczającego uzbrojenia, a samoloty szturmowe takie jak A-10 Warthog mogły prowadzić ogień jedynie w krótkich interwałach. AC-130 połączył te zalety, umożliwiając ciągłe ostrzeliwanie celów dzięki zdolności lotu po okręgu.
Rozwój Konstrukcji
Bazą dla AC-130 był transportowy C-130 Hercules, znany z niezawodności i wszechstronności. Firma Boeing zaadaptowała ten model, instalując systemy uzbrojenia. Pierwsze wersje, takie jak AC-130A, zostały wyposażone w karabiny GAU-2/A kalibru 7,62 mm oraz działka M61 Vulcan kalibru 20 mm. Późniejsze modyfikacje, takie jak AC-130E Pave Spectre, dodały armaty Bofors 40 mm oraz systemy optoelektroniczne do precyzyjnego namierzania celów.
Dane techniczne: Siła w liczbach
Niech cię nie zwiedzie ociężały wygląd. Ten olbrzym to latająca apokalipsa:
- Załoga: 13 osób – pilot, kopilot, nawigator, inżynier pokładowy i operatorzy uzbrojenia.
- Napęd: Cztery turbiny Rolls-Royce T56.
- Uzbrojenie: To tutaj robi się ciekawie:
- Armata M102 kal. 105 mm (tak, czołgowa armata w samolocie!).
- Działa automatyczne 40 mm Bofors.
- Działka 25 mm GAU-12/U.
- Prędkość maksymalna: 480 km/h – wolno, ale stabilnie.
- Zasięg: 4 000 km, co oznacza, że może krążyć nad polem bitwy godzinami.
Siła Ognia
Nowoczesne wersje, takie jak AC-130H Spectre i AC-130U Spooky, wprowadzają haubicę M102 kalibru 105 mm. Zaawansowane systemy celowania pozwalają na jednoczesne ostrzeliwanie dwóch celów. Dzięki zastosowaniu nawigacji inercyjnej oraz radarów, maszyny te są w stanie skutecznie operować w nocy, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo załogi i skuteczność misji.
Działania Bojowe
AC-130 odegrały kluczową rolę w licznych konfliktach zbrojnych. Podczas wojny w Wietnamie zniszczyły ponad 10 tysięcy pojazdów, a w operacjach w Grenadzie (1983), Panamie (1989) oraz Zatoce Perskiej (1991) wspierały siły lądowe, eliminując strategiczne cele, takie jak kolumny czołgów czy stanowiska dowodzenia.
Kontrowersje i Współczesność
Mimo sukcesów, wykorzystanie AC-130 w gęsto zaludnionych obszarach wywoływało krytykę. Najbardziej kontrowersyjnym incydentem był atak na szpital w Kunduz w 2015 roku, podczas którego zginęło 42 cywilów. Niemniej, maszyny te pozostają kluczowym elementem wsparcia operacji wojskowych w Iraku i Afganistanie.
Przyszłość AC-130
Flota AC-130 obejmuje obecnie modele AC-130H Spectre i AC-130U Spooky, które są sukcesywnie modernizowane do wersji AC-130W Stinger II oraz AC-130J Ghostrider. Nowe systemy uzbrojenia, takie jak moździerze 120 mm, pociski Hellfire i Griffin, czy bomby Viper Strike, zwiększają zdolności operacyjne tych jednostek, czyniąc je jednymi z najbardziej wszechstronnych samolotów bojowych.
Anegdotka
Podczas wojny w Iraku AC-130 zyskał przydomek „Anioł Śmierci”. Gdy ten samolot pojawiał się na horyzoncie, przeciwnicy woleli uciekać niż ryzykować. Jego charakterystyczne, niskie brzmienie silników było zwiastunem nieuniknionej zagłady.
Dlaczego warto o nim pamiętać?
AC-130 to maszyna, która łączy w sobie brutalną siłę z niesamowitą precyzją. Choć jego prędkość i gabaryty czynią go łatwym celem, zaawansowane systemy obronne oraz osłona innych jednostek pozwoliły mu stać się niekwestionowaną legendą.
Podsumowując, śmiało można powiedzieć, że to latająca definicja powiedzenia: „Nie musisz być szybki, gdy jesteś niezniszczalny”. A Ty co sądzisz o tej powietrznej fortecy?
Youtube
Warto też zobaczyć!
-
Chiński myśliwiec piątej generacji o technologii stealth, imponującym uzbrojeniu i dużym zasięgu to narzędzie dominacji nad Azją-Pacyfikiem.Odkryj sekrety tej maszyny i jej strategiczne znaczenie.
Dlaczego nie kupiliśmy z 10 sztuk AC130? i kto zablokował zakup? Kurdupel czy Ryży?
A na co komu w Europie taki samolot? To się nadaje jak przeciwnik nie ma sił OPL, czyli do gonienia arabów po pustyni
Bo już mamy 5 C130 w wersji transportowej.
Po co nam taki złom? Umiesz czytać ze zrozumieniem? On si nadawał tylko do ostrzeliwania wiosek i dżungli. I to tylko tam gdzie nie ma obrony OPL. Na normalnym polu walki ani on ani A10 nie mają racji bytu.
Strącić takiego z groma czy pioruna to 5 min.
“Be not afraid”
Spokojnie, bracia i siostry, przybyliśmy w pokoju! 😇
Dla nich to jest Anioł Śmierci.
A to tylko mój Anioł Stróż 😁
W Wietnamie najpierw był używany AC47 (można taki zobaczyć w filmie „Zielone berety”) Był uzbrojony w 3 wielolufowe działka zamontowane w oknach po lewej stronie kadłuba 🧐
A poza tym skoro AC130 jest taki dobry to czemu nie używali ich w Somalii ? 😳 Amerykanom wydawało się że operacja pojmania ludzi Aidida będzie prosta jak strzelanie do indyków 😳 Tylko że wtedy indyki odpowiedziały ogniem 🧐😳