Śmiercionośny i nieuchwytny!

McDonnell Douglas F-4 Phantom II

Śmiercionośny i nieuchwytny!

Wyobraźcie sobie, co musiał czuć wróg, słysząc w oddali charakterystyczny ryk silników F-4 Phantom II, zapowiadający potęgę i nieuchronność nadchodzącego ataku. McDonnell Douglas F-4 Phantom II to prawdziwy weteran lotniczego pola walki.

Ten amerykański dwumiejscowy myśliwsko-bombowy naddźwiękowiec podbił niebo w latach 60. XX wieku i pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych samolotów bojowych na świecie. Czy wiedzieliście, że był używany przez ponad 10 państw i walczył na froncie wietnamskim, na Bliskim Wschodzie i w Europie?

Historia powstania

Phantom II został zaprojektowany na początku lat 50. przez firmę McDonnell Aircraft (później McDonnell Douglas) jako odpowiedź na potrzeby marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych.

Pierwszy lot odbył się 27 maja 1958 roku, a masowa produkcja ruszyła w 1960 roku. Phantom szybko zyskał uznanie za swoje wszechstronne możliwości: mogło gościć na pokładzie lotniskowca, operować na dużych wysokościach i przenosić imponujący arsenał uzbrojenia.

F-4 Phantom II - zasięg, prędkość i potężne uzbrojenie!
F-4 Phantom II - zasięg, prędkość i potężne uzbrojenie!

Dane techniczne

Oto co kryło się pod pancerzem tej stalowej bestii:

  • Napęd: Dwa silniki General Electric J79-GE-17, zapewniające prędkość maksymalną 2,23 Ma (ok. 2400 km/h).
  • Zasięg: Około 2600 km, z możliwością tankowania w powietrzu.
  • Udźwig: Do 8400 kg uzbrojenia, w tym rakiety powietrze-powietrze AIM-7 Sparrow i AIM-9 Sidewinder oraz bomby konwencjonalne.
  • Załoga: Dwóch pilotów – pilot i operator systemów uzbrojenia (WSO)

Cechy szczególne

Phantom II był jednym z pierwszych samolotów, który wprowadzono do masowej produkcji bez wbudowanego działka. Dlaczego? W tamtych czasach uważano, że przyszłość walk powietrznych leży w rakietach. W praktyce okazało się to błędem – w latach późniejszych modele F-4E wyposażono w działko M61 Vulcan. Kolejną innowacją był radar AN/APQ-72, umożliwiający wykrywanie celów na dużych odległościach.

Operacje i ciekawostki

F-4 Phantom II był prawdziwym weteranem wojennym. W czasie wojny w Wietnamie zaliczył ponad 3000 zestrzeleń. Co więcej, mógł równie skutecznie walczyć z myśliwcami wroga, jak i bombardować cele naziemne. Phantom zasłynął też jako ulubieniec fanów lotnictwa – jego charakterystyczny ryk silników, przypominający „chrópienie”, na stałe wpisał się w historię.

Dziedzictwo

Chociaż F-4 Phantom II oficjalnie przeszedł na emeryturę w wielu państwach, wciąż jest wykorzystywany w celach szkoleniowych i testowych. Jego konstrukcja wpłynęła na rozwój nowoczesnych myśliwców, takich jak F-15 Eagle czy F/A-18 Hornet.

Czy Phantom może się podobać? Absolutnie! Jego muskularna sylwetka, historia bojowa i zaawansowana technologia sprawiają, że jest nieśmiertelnym symbolem amerykańskiego lotnictwa wojskowego.

Youtube

Warto też zobaczyć!

Komentarze:

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Juliusz

Jeszcze lata w kilku krajach, i nie tylko w celach szkoleniowych i testowych.
Turcja
Grecja
Chyba jest jeszcze w Japoni

Last edited 9 dni temu by Juliusz