Dlaczego ten ambitny projekt nigdy nie stał się rzeczywistością?

Technologiczny Majstersztyk – Historia XB-51

FacebookWhatsapp

Martin XB-51 to innowacyjny bombowiec szturmowy z końca lat 40. XX wieku, który wyznaczał nowe standardy w aerodynamice i konstrukcji lotniczej. W tym artykule przeanalizujemy jego unikalne cechy techniczne, w tym nietypowy układ napędowy i podwozie tandemowe, a także prześledzimy przyczyny, dla których nie wszedł do seryjnej produkcji. Porównamy go również z konkurencyjnym B-57 Canberra, który ostatecznie zdobył akceptację Sił Powietrznych USA.

Geneza i Rozwój

W lutym 1946 roku Siły Powietrzne Armii Stanów Zjednoczonych (AAF) rozpoczęły poszukiwania następcy dla Douglas A-26 Invader. Glenn L. Martin Company odpowiedziała projektem Model 234, który początkowo zakładał użycie mieszanki napędu turboodrzutowego i turbinowego. Wraz ze zmianą wymagań na większą prędkość i lepszą zwrotność, projekt został gruntownie przeprojektowany, co doprowadziło do powstania XB-51.

Testy XB-51 – Pierwszy prototyp przechodzi testy silnikowe. Innowacyjny układ napędowy i agresywny wygląd sprawiały, że wyróżniał się na tle innych bombowców.

Nowatorskie Rozwiązania Konstrukcyjne

Układ Napędowy

XB-51 był napędzany trzema silnikami General Electric J47-GE-13. Dwa z nich znajdowały się na krótkich pylonach po bokach przedniej części kadłuba, a trzeci w tylnej części, z wlotem powietrza umieszczonym na grzbiecie samolotu. Takie rozmieszczenie zapewniało wysoką prędkość, ale również komplikowało obsługę i zwiększało awaryjność.

Załoga i Awionika

Samolot miał dwuosobową załogę – pilota oraz operatora systemów nawigacyjnych i uzbrojenia. Kabina była ciśnieniowa i wyposażona w fotele wyrzucane.

Skrzydła i Aerodynamika

XB-51 miał skrzydła skośne pod kątem 35 stopni, wyposażone w sloty na krawędzi natarcia oraz pełnozakresowe klapy szczelinowe. Dodatkowo samolot posiadał system zmiennego kąta zaklinowania skrzydeł, co poprawiało jego zdolności startowe i lądowania.

Nietypowe Podwozie

Zastosowano układ tandemowy – dwa główne zespoły kół znajdowały się w linii wzdłuż kadłuba, a dodatkowe małe kółka boczne zapewniały stabilność na ziemi. Rozwiązanie to poprawiało aerodynamikę, ale utrudniało operowanie z wielu lotnisk.

Uzbrojenie i Ładowność

XB-51 miał unikalną obrotową komorę bombową, pozwalającą na szybkie zrzucanie ładunku przy dużych prędkościach bez zwiększania oporu aerodynamicznego. Standardowo planowano zamontowanie ośmiu działek kalibru 20 mm oraz bomb o masie do 4 000 funtów (1 814 kg).

Uzbrojenie XB-51 – Na zdjęciu widoczne różne typy uzbrojenia, jakie mógł przenosić prototypowy bombowiec. Największa bomba 4000 lb wymagała modyfikacji drzwi komory bombowej.

Osiągi i Charakterystyka Lotu

  • Prędkość maksymalna: 1 038 km/h (645 mph) na poziomie morza
  • Prędkość przelotowa: 856 km/h (532 mph) na wysokości 10 668 m
  • Pułap operacyjny: 12 344 m (40 500 ft)
  • Zasięg: 1 577 km (980 mil)
  • Długość: 25,93 m (85 ft 1 in)
  • Rozpiętość skrzydeł: 16,18 m (53 ft 1 in)
  • Masa własna: 14 019 kg (30 906 lb)
  • Masa maksymalna: 25 369 kg (55 930 lb)

Dlaczego XB-51 Przegrał z B-57 Canberra?

Mimo swoich zalet XB-51 nie został wybrany do produkcji seryjnej. Ostatecznie USAF zdecydowało się na angielski English Electric Canberra, który w amerykańskiej służbie otrzymał oznaczenie B-57. Oto główne powody tej decyzji:

  1. Zasięg i wszechstronność – B-57 miał większy zasięg i był bardziej uniwersalny.
  2. Prostota i niezawodność – XB-51 był skomplikowany technicznie i trudniejszy w eksploatacji.
  3. Układ podwozia – Podwozie tandemowe XB-51 utrudniało operowanie z wielu lotnisk.
  4. Koszty – Produkcja i utrzymanie XB-51 były droższe niż w przypadku B-57.

Pożegnanie XB-51 – Dwa egzemplarze XB-51 w późniejszym okresie swojej historii. Pomimo obiecujących osiągów, projekt został anulowany na rzecz konkurencyjnych maszyn.

Losy Prototypów i Dziedzictwo

Powstały dwa prototypy XB-51:

  • Pierwszy prototyp (46-685) oblatano 28 października 1949 roku.
  • Drugi prototyp (46-686) rozbił się 9 maja 1952 roku podczas pokazu niskiego lotu.
  • Pierwszy prototyp pojawił się w filmie „Toward the Unknown”, gdzie przedstawiono go jako fikcyjny myśliwiec Gilbert XF-120.
  • Ostatecznie, 25 marca 1956 roku, jedyny pozostały egzemplarz rozbił się podczas startu w El Paso.

Wpływ XB-51 na Przyszłe Konstrukcje

Choć projekt nie wszedł do produkcji, kilka jego innowacji znalazło zastosowanie w późniejszych maszynach:

  • F-104 Starfighter wykorzystał koncepcję dużych skrzydeł ze slotami i klapami.
  • B-47 Stratojet i U-2 posiadały podobny układ podwozia tandemowego.
  • Układ trzech silników w nietypowym rozmieszczeniu inspirował późniejsze eksperymentalne konstrukcje.

Podsumowanie

XB-51 to przykład samolotu, który wyprzedził swoją epokę, ale nigdy nie doczekał się seryjnej produkcji. Był szybki, zwrotny i zaawansowany technologicznie, lecz przegrał z prostszym i bardziej praktycznym B-57 Canberra. Dziś pozostaje jednym z najbardziej fascynujących „co by było, gdyby…” w historii lotnictwa wojskowego.

Youtube

Miło nam, że przeczytałaś/eś ten artykuł do końca! Chcesz więcej takich treści?
Obserwuj nas w Google News!

Warto też zobaczyć!

Komentarze:

guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
John

Uwielbiam tego typu historie – samoloty, które miały potencjał, ale przegrały z rzeczywistością. Więcej takich artykułów!

Dunek

Kiedyś technologia nie nadążała za ambitnymi projektami, a dziś to polityka często je uziemia. Fascynujący temat!